11

چگونه یوتیوب در حال دگرگون کردن تلویزیون است

  • کد خبر : 3374
چگونه یوتیوب در حال دگرگون کردن تلویزیون است
در سال‌های گذشته پدیده‌های زیادی در فضای مجازی رشدونمو کرده‌اند و موفقیت‌های آن‌ها فعالان تنبل رسانه‌ای را به این فکر انداخته که راه رفتن خودشان را کنار بگذارند و شیوه‌ای جدید در پیش گیرند.

بگذارید مثالی بزنم. «کیسی نیستات» کارشناس رسانه نیست، به گزارش ما آنلاین، وزنامه‌نگاری نخوانده، در هیچ‌کدام از رسانه‌های حرفه‌ای کارآموزی نکرده، یکی‌دو تجربۀ ناموفق با چند شرکت رسانه‌ای داشته و امروز نماد تغییر دنیای رسانه شده است. او جزو کسانی است که به آن‌ها می‌گویند ویلاگر. ویلاگرها همان یوتیوبرهایی هستند که هر روز ویدئویی در یوتیوب منتشر می‌کنند. من را ببخشید که مجبور شدم از واژه‌های بیگانه استفاده کنم، چون چارۀ دیگری نبود. با گسترش یوتیوب افرادی شروع کردند به تولید برنامه‌های ویدئویی در یوتیوب. به آن‌ها می‌گویند یوتیوبر. بعداً و با گسترش دسترسی، کسانی هر روز ویدئو تولید کردند و مانند وبلاگ‌نویس‌ها یا همان بلاگرها کسانی هم ویلاگر شدند. در ایران چه اتفاقی افتاده است؟ بلاگرها با گسترش ابزارهای نوین حذف شدند و به تاریخ پیوستند و کمتر بلاگر شناخته‌شده‌ای داریم. دقت کنید که به مسائل سیاسی کاری ندارم. در حوزه‌های غیرسیاسی هم بلاگرهای حرفه‌ای نداریم. در دنیا چه شد؟ بسیاری از این بلاگرها جذب رسانه‌های حرفه‌ای شدند. در ایران چه کسانی میدان را دست گرفتند؟ آن‌ها که ادابازی می‌کنند. کیسی نیستات ادابازی و بامزه‌بازی درنمی‌آورد. او اولین بار با ویدئویی انتقادی درباره پلیس نیویورک شناخته شد. آن هم زمانی که هنوز یوتیوب وجود نداشت. تصویر نیستات اخیراً روی جلد مجلۀ پاپیولار مکانیکس رفته. پاپیولار ساینس و پاپیولار مکانیکس رسانه‌هایی بودند که سعی کردند علم و فناوری را به میان مردم بیاورند. امثال نیستات هم این سال‌ها تولید محتوای رسانه‌ای را به میان مردم آوردند. بد نیست بدانید که نیستات استارت‌آپی دارد که سی‌ان‌ان آن را خریده است.
وقتی پاپیولار مکانیکس از او درباره تغییر در دنیای خبر می‌پرسد، خیلی ساده جواب می‌دهد که «من واقعاً معنی محصول خبری را نمی‌دانم، چراکه من فردی معمولی‌ام که دوران دبیرستان از مدرسه اخراج شد. اما مشکلی که در حال حاضر به دنبال حل آن هستیم این است که جمعیت دنیا در حال استفاده از رسانه در بالاترین حد خود در تاریخ است و از طرف دیگر، همین جمعیت به دلیل حجم بالای اخبار، رسانه‌ها و سیاست‌های مختلفی که بر دنیای اطراف‌شان تأثیر می‌گذارد، از حق طبیعی خود یعنی تنوع و انتخاب محروم شده‌اند. به همین دلیل، بیشتر به فضای اینترنت روی می‌آورند و کمتر سراغ مشاهدۀ اخبار از طریق رسانه‌های تلویزیونی می‌روند».

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3374

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.