14

خبر سازمانی، خبر مرده است

  • کد خبر : 3379
خبر سازمانی، خبر مرده است
ارائه اخبار و اطلاع‌رسانی در هر حوزه‌ای که #سازمان یا نهادی متولی پوشش آن است از سوی #روابط_عمومی آن سازمان، حاکی از نکته‌هایی است که توجه به آن در حوزه خبر مهم و کلیدی به نظر می‌رسد، چرا که اخبار منتشر شده از سوی نهادها چه از طریق روابط‌عمومی و چه سایت‌های خبری که در ظاهر به شکل یک خبرگزاری اداره می‌شوند، بدون تردید با نگاه و منافع و سیاست‌های حاکم بر آن سازمان‌ها نوشته شده است.

به گزارش ما آنلاین، طبیعی است که هر سازمانی در نظر دارد عملکردها و مسائل حوزه خود را پر رنگ‌تر از سایر حوزه‌ها نشان دهد؛ به گونه‌ای که برای خود یک سابقه عملیاتی خبری ایجاد کند. در سال‌های اخیر در مجموعه سازمان‌ها و نهادهای مختلف کوشش‌ها و جریانی برای ایجاد #شبکه‌های_اطلاع‌رسانی وابسته به روابط‌عمومی‌ها شکل گرفته که این مسأله می‌تواند از بعد غلبه نگاه و رویکرد سازمان و نهاد مورد نظر، دارای اهمیت باشد. ممکن است تولید خبرهای بیشتر در این سایت‌ها و بازتاب آن در رسانه‌ها در ظاهر قدمی برای #شفافیت در اطلاع‌رسانی و کار خبری تعبیر شود اما سؤال تعیین‌کننده و تأثیرگذار در ارتباط با چگونگی ارائه این اخبار است؛ اینکه مطالب و اخبار نقل شده که گفته می‌شود، در راستای اطلاع‌رسانی بیشتر تهیه شده، تا چه اندازه موثق و به واقعیت نزدیک هستند؟ آیا زمانی که اداره جریان خبر در دست سایت‌های خبری وابسته به سازمان‌ها قرار دارد و به عبارتی سر نخ خبر در دست آنهاست، نباید نگران صحت خبر بود؟ آیا غلبه نگاه سازمانی در جریان تهیه و نگارش و ویرایش این خبرها از صحت و درستی آنها نمی‌کاهد؟
پاسخ این سؤال را باید در این نکته جست‌وجو کرد که به‌طور کلی یکی از کارکردهای خبر یا #گزارش در هر حوزه‌ای از اطلاع‌رسانی، به تصویر کشیدن چالش‌های پیش روست و هر خبر یا گزارشی زمانی مهم، تأثیرگذار و جریان‌ساز می‌شود که این چالش‌ها در آن به مخاطبان منتقل شود. تولید و انتشار خبرهایی از این دست نه در راستای منافع سازمان‌ها که در واقع در تقابل با سازمان‌های دیگر خود را نمایان می‌سازند یا با نیازهای #جامعه در ارتباط هستند.
اگر این چالش‌ها از بین بروند و تولید خبر در انحصار روابط‌عمومی سازمان‌ها باشد، خبر ماهیت و پویایی خود را از دست می‌دهد و خبری که بدون این چالش‌ها تهیه و منتشر شود، یک «#خبر_مرده» است و این نه تنها آسیبی برای #روزنامه‌نگاری و فعالیت رسانه‌ای است بلکه برای خود صاحبان خبر هم نتایج منفی به دنبال دارد، چرا که اگر اطلاعات و خبرها در حوزه عملکردی سازمان‌ها یک‌سویه و بدون نگاه واقع‌بینانه به عملکرد آنها ارائه شود، نه تنها ماهیت و کارکرد خبر از بین می‌رود که از نظر تأثیرگذاری بر #افکار_عمومی نیز ممکن است نتایج معکوس به دنبال داشته باشد. از این رو آنچه در ماهیت اخبار مهم و ضروری به نظر می‌رسد، بازتاب ماهیت عملیاتی خبر در رسانه‌هاست که در نهایت به درستی خبر در نزد مردم منجر خواهد شد. اگر در ارائه و نشر اخبار، عملیات و عملکرد مناسبی صورت نپذیرد و این مسأله تنها در حد و اندازه یک حرف و شعار باقی بماند، مردم دیگر به اخبار ارائه شده اعتمادی نمی‌کنند.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3379
  • نویسنده : مرحوم حسین قندی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.