14

افتتاحیه‌ای از جنس روابط‌عمومی و سرمایه‌های اجتماعی

  • کد خبر : 5228
افتتاحیه‌ای از جنس روابط‌عمومی و سرمایه‌های اجتماعی
هادی خانیکی، استاد پیشکسوت ارتباطات در مراسم افتتاحیه هفته روابط‌عمومی، بیان کرد: بیماری‌های مهلک مانند سرطان می‌توانند خالق فرصت باشند و آن وقتی است که امید و گفت‌وگو در متن مقابله با آنها قرار بگیرند. تاکید بر گره‌گشا بودن در جامعه امروز امر مهمی است و انتخاب این عبارت به عنوان شعار اصلی هفته روابط‌عمومی تصمیم بسیار به جایی بود.

به گزارش ما آنلاین، در مراسم افتتاحیه هفته ملی روابط‌عمومی که با اجرای پدرام اویسی، مدیرعامل هولدینگ ماهور در اولین روز از هفته روابط‌عمومی ۱۴۰۱ برگزار شد، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، رئیس شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی به عنوان اولین سخنران این مراسم، بیان کرد: جامعه روابط‌عمومی باید مثبت‌نگر باشد و حسن نیت‌ داشته باشند. آنها سعی می‌کنند در راستای رفع بدی‌های جامعه تلاش کنند. این افراد می‌توانند در جامعه خود الگو‌سازی کنند. آنها حسن خلق دارند زیرا تنها در صورت شاد بودن است که می‌توان کارها را بهترین شکل خود پیش برد.

او با تاکید بر اینکه «یک روابط‌عمومی باید مدافع رفتار و اخلاق حرفه‌ای باشد» گفت: صداقت و شفافیت باعث اعتماد می‌شود و همه این‌ها اعتبار به همراه خود می‌آورد. این افراد چشم بینای سازمان هستند و به تصمیم‌سازی‌های سازمانی کمک می‌کنند. این افراد می‌توانند مدیریت بحران داشته باشند و از بروز مشکلات جلوگیری کنند‌.

کاظمی دینان در پایان صحبت‌های خود ضمن تبریک آغاز دهمین هفته روابط‌عمومی بر اهمیت حفظ اخلاق در کار و حرفه تاکید کرد.

مدیر روابط‌عمومی باید تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشد

در ادامه مراسم خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران با بیان اینکه «روابط‌عمومی یک شغل ۲۴ساعته است» گفت: یک مدیر روابط‌عمومی باید تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشد به همین دلیل باید در ابتدا مدیران سازمان‌ها این موضوع را بپذیرند. متاسفانه تصور بر این است که روابط‌عمومی محل هزینه است اما اینطور نیست، بلکه اگر یک مدیر دست روابط‌عمومی را باز بگذارد و از نظرات تخصصی او بهره‌مند شود، می‌تواند برند را به سودآوری برساند.

وی ادامه داد: پی بردن به اشتباه و اصلاح آن یکی از کارهای اصلی واحدهای روابط‌عمومی است، به همین دلیل یکی از ویژگی‌های اصلی که یک روابط‌عمومی باید در ارتباطات بین فردی جا بی‌اندازد توانایی عذرخواهی کردن است.

رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران با تاکید بر اینکه «باید نمودار سازمانی در تمامی شرکت‌ها وجود داشته باشد تا جایگاه هر واحد به طور دقیق مشخص شود» بیان کرد: در دنیای رقابت روابط‌عمومی جایگاه ویژه‌ای دارد. چرا می‌خواهند روابط‌عمومی را حذف کنند؟ ما باید به دولت‌ها بگوییم وظیفه ما روابط‌عمومی است و نه اطلاع‌رسانی. ما نیاز به تفاهم و باور مردم و ایجاد ارتباطات با آنها را داریم، زیرا در غیر این صورت ما اخبار را ‌می‌توانیم از طریق تمامی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها بخوانیم. پس رسالت روابط‌عمومی متفاوت از اطلاع‌رسانی است.

سیدشهاب سیدمحسنی، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی با بیان اینکه «انجمن‌ها و موسسات با وجود تفاوت‌ها و گاهی رقابت‌هایی که ممکن است با هم داشته باشند، اما همه در راستا اعتلای روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند» اظهار کرد: روابط‌عمومی که اکنون وجود دارد، برگرفته از نیاز‌های رسانه‌ای است. با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی حساسیت فعالیت‌های روابط‌عمومی هم بیشتر و به تناسب این شغل را به یک کار ۲۴ساعته تبدیل کرده است، در نتیجه از مدیران نیز انتظار می‌رود تا حمایت ویژه‌ای نسبت به واحدهای روابط‌عمومی سازمانشان داشته باشند.

او درباره ویژگی‌های یک روابط‌عمومی بیان کرد: روابط‌عمومی‌ها باید پاسخگو باشند و در راستای اعتمادسازی به مردم فعالیت بیشتری داشته باشند علاوه بر آن باید در حوزه تولید محتوا و آشنایی با مدیریت بحران و مهارت‌هایی که در تولید فیلم‌های کوتاه و طرح‌های اینفوگرافیک نیز که در فضاهای رسانه‌ای و مجازی می‌توان از آنها بهره برد خود را ارتقاء دهند.

وی در ادامه گفت: قانون و نظام جامع روابط‌عمومی از موضوعات مهمی است که باید پیگیری شود. همچنین امیدواریم دولت، انجمن‌ها و موسسات صنفی و تشکل‌ها را بیشتر به مشارکت بگیرد، زیرا قطعا می‌توان از نظرات کارشناسی و تخصصی این افراد بهره جست.

آینده‌پژوهی، باید در دستورکار سازمان‌ها قرار بگیرد

مصطفی زندی، مدیرکل روابط‌عمومی بیمه مرکزی به عنوان سخنران بعدی این مراسم به بررسی روند تاریخی اتفاقات و تغییراتی که در حوزه ارتباطات و رسانه رخ داده است، پرداخت و گفت: با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه‌های دیجیتال و الکترونیک و تغییرات صورت گرفته، حالا باید ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد و شرایط روابط‌عمومی بعد از این‌ها چگونه خواهد بود. بنابراین در چنین موقعیتی بحث آینده‌پژوهی مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: آینده‌پژوهی تنها به کلیت شناخت توجه نمی‌کند بلکه شیوه‌ای نوین است که می‌تواند تحلیل‌های جزئی داشته باشد و ما را در مسیر درستی قرار بدهد. در این شرایط می‌توان برای آینده سناریونویسی انجام شود. همه اینها کمک می‌کند بتوانیم پیش‌بینی داشته باشیم و در موقعیت‌های بحرانی مدیریت درستی داشته باشیم. اکنون همه اینها را باید بتوان در واحدهای روابط‌عمومی اجرا کرد و از آنها بهره برد.

در ادامه مراسم مینا ساعتچی، دبیر کمیسیون روابط‌عمومی بانک‌های دولتی بیان کرد: من پیش از این در مقام خبرنگار فعالیت می‌کردم و حالا که وارد حوزه روابط‌عمومی شده‌ام، باید بگویم کار روابط‌عمومی بسیار پیچیده و سخت‌تر از آن است که از بیرون تصور می‌شود. وجود فضای مجازی شرایطی را ایجاد کرده است که اکنون مردم بسیار جلوتر از واحدهای روابط‌عمومی عمل می‌کنند، تحلیل می‌کنند و اتفاقات را منعکس می‌کنند. بنابراین باید برای این چالش فکر ویژه‌ای شود.

خانیکی؛ تولیدگر سرمایه‌ اجتماعی

امیرعباس تقی‌پور، عضو شورای سیاست‌گذاری هفته روابط‌عمومی و دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران در بخشی از صحبت‌های خود پیش از گفت‌وگوی تصویری که با دکتر هادی خانیکی از استادان پیشکسوت ارتباطات صورت گرفت، متنی را با عنوان «خانیکی؛ تولیدگر سرمایه‌ اجتماعی» درباره این استاد و شرایط ویژه او که در بستر بیماری و درگیر با بیماری سرطان است، قرائت کرد و همچنین به تدوین منشور ملی روابط‌عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.

امیرعباس تقی‌پور در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

«دکتر هادی خانیکی از آن دست انسان‌های کم‌تعدادِ چندساحتیِ دوران معاصر است. ردپای علم و عملش در حوزه‌های سیاست، فرهنگ و ارتباطات دیده می‌شود و تلاش‌های آگاهانه‌اش برای بسط گفت‌وگو و ارتقای سرمایه‌ اجتماعی با هدف کاهش آلام بشر کتمان‌ناشدنی است.

دکتر خانیکی در واپسین‌ روزهای فروردین ۱۴۰۱ در یادداشتی از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و در نتیجه‌ یادداشت خود نوشت: «بهبود و رهایی از بیماری وقتی دیدنی است که کسی و جایی، امید آن را داشته باشد».

او در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نماد گفت‌وگو! با یک بیماری سخت، امید به زندگی و تولید سرمایه‌‌اجتماعی از سرطان برای جامعه تبدیل شده است. دکتر خانیکی نه ‌تنها در دور جدید زندگی‌اش، بیمی از ابتلای به یک بیماری سخت نشان نداده، بلکه یک‌تنه در حال دمیدن روح امید در جامعه‌ای شده که اکثر مردمانش بیماری‌های مشترک سختی دارند!

در یکی از روزهای اخیر به‌منظور دعوت برای سخنرانی در مراسم افتتاح دهمین هفته‌ روابط‌‌عمومی با ایشان تماس گرفتم. فرمودند در آن روز (۲۵ اردیبهشت) برای ادامه‌ فرآیندهای درمانی در بیمارستان هستند، اما با هدف ایجاد سرمایه‌ اجتماعی از سرطان برای جامعه‌ روابط‌عمومی به‌صورت مجازی و از روی تخت بیمارستان با فعالان روابط‌‌عمومی سخن خواهند گفت! حالا دکتر خانیکی در یکی از دشوارترین مراحل زندگی‌اش به‌تنهایی سرمایه‌ اجتماعی خلق می‌کند، گفت‌وگو را ترویج می‌دهد و به یک نهاد مدنی قدرتمند تبدیل شده است. به جسم و جان هم‌وطنان خسته و بیمارش، امید تزریق می‌کند و همچنان به اصلاح امور، وفادار است».

سرطان می‌توانند خالق فرصت باشد / روابط‌عمومی‌ها باید در نقش کنشگران مرزی فعالیت کنند

دکتر هادی خانیکی، استاد پیشکسوت ارتباطات که به صورت ارتباط تصویری در این افتتاحیه حضور داشت، ضمن تبریک آغاز هفته ‌روابط‌عمومی بیان کرد: اکنون از بخش شیمی‌درمانی بیمارستان در خدمت شما هستم و دوست داشتم که این امکان وجود داشت تا حضوری در بین شما باشم.

او در ادامه صحبت‌های خود به شعار امسال هفته روابط‌عمومی اشاره کرد و گفت: تاکید به گره‌گشا بودن در جامعه امروز کاری است پر اهمیت و انتخاب بسیار به جایی بود. روابط‌عمومی‌ها در نقش کنشگران مرزی فعالیت می‌کنند. جامعه قوی در کنار نهادهای حاکمیتی توانمند می‌توانند گسست‌ها را کمتر کنند.

این استاد ارتباطات اضافه کرد: به تجربه دریافتم بیماری‌های مهلک مانند سرطان می‌توانند خالق فرصت باشند و آن وقتی است که امید و گفت‌وگو در متن مقابله با آنها قرار بگیرند. سرطان فقط یک بیماری جسمی نیست بلکه اثرات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارد و من اکنون به عنوان بیمار سرطانی باید بگویم بیماری گران و دشواری است. به صورت فردی هر یک از ما شاید ناتوان از حل این مساله نباشیم اما کار روابط‌عمومی است که می‌تواند در بخش دولتی و غیردولتی کمک کند تا این مشکلات رفع شود.

در ادامه مراسم سیدمحمدحسین استاد، دبیر روابط‌عمومی بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی به سختی‌های کار در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: باید همه فعالان عرصه روابط‌عمومی شجاعت و رسالت خود را بیشتر و برای خودمان شرح وظایف در نظر بگیریم. همچنان جایگاه درستی برای روابط‌عمومی در سازمان‌ها وجود ندارد و همچنان فکر می‌کنند زیر مجموعه‌ای از مدیرعامل است. این تغییر جایگاه ساختاری از خود ما آغاز می‌شود.

او افزود: به جای کلمه روابط‌عمومی آنلاین باید بگوییم روابط‌عمومی دیجیتال. زیرا قرار است تعامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی داشته باشیم چرا که اکنون از زمان رویداد تا انتشار خبر زمان زیادی وجود ندارد. به همین دلیل باید فعالیت‌های روابط‌عمومی در عرصه‌های سازمانی ارتقا پیدا کند.

تقدیر از فعالان و مدیران روابط‌عمومی و رونمایی از پایگاه خبری «ما آنلاین» به عنوان رسانه‌ای تخصصی در حوزه‌های روابط‌عمومی، رسانه، تبلیغات، بازاریابی و جامعه ارتباطی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

لازم به ذکر است، هلدینگ ماهور که میزبانی این مراسم را برعهده داشت، نخستین هلدینگ خدمات روابط‌عمومی و پشتیبانی کشور و دارای ۳۳۰ عنوان خدماتی است.

دهمین هفته روابط‌عمومی از تاریخ ۲۵ الی ۳۱اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5228

    ثبت دیدگاه