14

یادی از احمد بورقانی، سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ

  • کد خبر : 2671
یادی از احمد بورقانی، سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ
بورقانی در اولین کنکور بعد از انقلاب شرکت کرد و به‌رغم علاقه برای ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی، رشته جغرافیا را برگزید و به دانشگاه فردوسی مشهد رفت تا هم زندگی مستقل را تجربه کند و هم با کمک‌هزینه تحصیلی که دریافت می‌کرد، بعد از این باری بر دوش خانواده نباشد امّا هزینه‌های تحصیل نظیر اجاره‌خانه و... و نیز عدم پرداخت کامل و بهنگام کمک هزینه او را وادار کرد همچنان متکی به خانواده باقی بماند.

به گزارش ما آنلاین، انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها، بورقانی را به تهران کشاند و او شغل پدر را پیشه گرفت و سرگرم کار بنایی شد. هنوز چند روزی از اشتغال به حرفه قدیمی نگذشته بود که از سوی برخی دوستان دعوت به همراهی در خبرگزاری جمهوری اسلامی فعلی و خبرگزاری پارس آن زمان شد.

دکتر خرازی در تیرماه ۱۳۵۹ حکم سرپرستی خبرگزاری پارس را از شورای انقلاب دریافت کرد و بورقانی همراه با جمعی دیگر از جوانان علاقه‌مند که عمده آنها دانشجو بودند، از همان روزهای نخست فعالیت خود را در خبرگزاری پارس آغاز کرد. این دانشجویان بعد از طی یک دوره آموزشی فشرده خبر و شرکت در آزمون، در گروه‌های مختلف خبرگزاری تقسیم شدند. بورقانی نیز به گروه سیاسی رفت و در کمتر از یک هفته به عنوان خبرنگار خبرگزاری پارس در دفتر امام خمینی(ره) معرفی شد.

هنوز چند ماهی از اشتغال او در گروه سیاسی نگذشته بود که مسؤولیت دبیری اخبار گروه سیاسی به بورقانی واگذار شد و بعد از گذشت کمتر از یکسال بورقانی عملاً سردبیر گروه سیاسی خبرگزاری پارس شد.

  بورقانی در سال ۱۳۶۳ سردبیر ارشد خبرگزاری جمهوری اسلامی شد و این اختیار را به دست آورد که بر کلیه گروه‌های خبری و تحریریه خبرگزاری نظارت و مدیریت کند. او بعد از مدتی به سمت مدیر اخبار خبرگزاری جمهوری اسلامی منصوب شد. در همه این دوره، جنگ در کشور جریان داشت و پوشش اخبار آن با ضرورت رعایت جوانب مختلف کار، اصلی‌ترین وظیفه خبرگزاری بود.

او معمولاً بعد از دکتر خرازی، مدیرعامل خبرگزاری که همزمان ریاست ستاد تبلیغات جنگ را نیز بر عهده داشت، از اولین نفراتی بود که از تدارک رزمندگان اسلام برای عملیات جدید مطلع می‌شد و باید با رعایت جوانب مختلف احتیاطی و اتخاذ تدابیر ویژه، گروه‌های خبری را قبل از عملیات عازم ناحیه نبرد می‌کرد و در صورت ضرورت خود نیز به آنان می‌پیوست. او شیرینی لحظات کاری‌اش در خبرگزاری را انتشار اخبار پیروزی و توفیق رزمندگان اسلام و تلخ‌ترین آن را انعکاس اخبار ناکامی‌ها عنوان می‌کرد. او یکبار از گزارش ۶۰ صفحه‌ای یاد می‌کرد که به‌عنوان تلخ‌ترین گزارش عمر خبری او باقی مانده و آن گزارشی است که از علل شکست عملیات والفجر مقدماتی تهیه کرده است؛ عملیاتی که همراه با سایر همکارانش یک ماه قبل از شروع عملیات و دو هفته بعد از شکست آن در جبهه حضور داشته و شاهد مصائب و دشواری‌های آن بود.

این گزارش تنها در یک نسخه تهیه و برای امام خمینی رحمه‌الله به عنوان فرمانده کل قوا ارسال شد. بورقانی در سال ۱۳۶۶ به دستور دکتر خرازی، خبرگزاری جمهوری اسلامی را به شکل موقت ترک کرد و به ستاد تبلیغات جنگ رفت. او هر چند طی سال‌های پیشین آن در شوراها و جلسات مختلف این ستاد مشارکت فعالی داشت اما این بار به سمت سخنگوی ستاد تبلیغات جنگ منصوب شد و مسؤولیت اطلاع‌رسانی اخبار جنگ را به عهده گرفت. او تا پایان جنگ در این سمت باقی ماند و سپس به خبرگزاری جمهوری اسلامی بازگشت.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2671
  • نویسنده : سهام‌الدین بورقانی، فرزند مرحوم احمد بورقانی
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.