14
به بهانه روز جهانی گرافیک

گرافیک و ارتباطات عمومی

  • کد خبر : 3127
گرافیک و ارتباطات عمومی
«طراحی گرافیک» یا «گرافیک دیزاین» یکی از انواع قالب‌های بیان هنری و ارتباط تصویری است که به سبب کارایی و حضور گسترده‌ آن در امر ارتباطات، به مثابه‌ یک رسانه تلقی می‌شود. وجود ارکان رسانه‌های ارتباطی -فرستنده، گیرنده و پیام- و شکل‌گیری تعریف و کارکرد اصلی گرافیک بر اساس ضرورت‌های کاربردی و منطق اطلاع‌رسانی، بر صحت این تلقی مهر تأیید است.

به گزارش ما آنلاین،  از آنجا که طراحی گرافیک میان دو قطب ضرورت‌های کاربردی و آزادی فرم و بیان‌ هنری به‌وجود می‌آید، همیشه -دست‌کم برای جماعت طراح و هنرمند- تعارضی ظاهری در ذات خود دارد و وقتی این پدیده در قامت یک رسانه‌ عمومی و فراگیر تعریف و معرفی می‌شود، به سبب اختلاف جهت‌گیری‌های هنر و رسانه این تعارض‌ها در وجوه عملی بسیار بارزتر‌ شده و در روابط بین سفارش‌دهندگان (بویژه مدیران نهادهای رسمی و روابط‌عمومی‌ها) و طراحان مشکل‌زا می‌شود. در انبوه آثاری که توسط نهادهای رسمی در فضای عمومی عرضه می‌شود، بیش از هر چیز غلبه‌‌ یک‌طرفه سلیقه‌ خشک مدیران یا گاهی سیطره ذهنیت‌های
شخصی/‌ هنری طراحان به‌عنوان مهم‌ترین معضل نمایان است. گویا برای هیچ‌یک ازدو طرف ضرورت‌های رسانه‌ای وضوح ندارد و مبانی و روش مشخصی برای تعامل با یکدیگر در تولید آثار تأثیرگذار در میان نیست. شکاف عمیقی که در عمل، بین خواسته تصمیم‌گیران اصلی رأس هرم هر نهاد سفارش‌دهنده و اندیشه‌ طراحان هنرمند و خلاق وجود دارد به فقدان زبان مشترکی منجر شده است که حتی واسطه‌ها -مانند مدیران روابط‌عمومی‌ها- هم بسیاری اوقات قادر به برقراری یک تفاهم مطلوب نیستند. از این‌رو بنا به ظرفیت‌ها و موقعیت‌های مختلف، آثار تولیدی یا در حد سلیقه‌ مدیران با نفوذ متوقف مانده‌اند یا عرصه‌ ترک‌تازی‌های بی‌مخاطب و به‌اصطلاح هنر نخبه‌گرای طراحان شده‌اند و آنچه در میان نیست، ضرورت‌های رسانه و بنیاد‌های ارتباط تصویری و درک مخاطب اصلی است.
مهم‌ترین هدف «ارتباطات تصویری» و «طراحی گرافیک» در مقام یک رسانه، همچون سایر رسانه‌ها «توده‌گرایی» و جذب حداکثری مخاطب عام است. از طرف دیگر مداخله در معیارها و ارزش‌های زندگی اجتماعی و تمایل به «تغییر مدل‌های زیستی انسان» از مشخصات ناگزیر رسانه‌های عمومی امروز است. هنر -به علت کارکرد ویژه‌اش- چه در توده‌گرایی و چه در دگرگون‌سازی و تنوع‌طلبی، هم‌جهت و هم‌ساز کارکرد رسانه‌های عمومی نیست. در هنر، تلاش برای دستیابی به آگاهی از وضعیت خویش و آگاهی‌بخشی –به‌عنوان رویکرد کمال‌خواهانه‌‌ اصلی- نه اولویت به انبوه‌گرایی می‌دهد و نه تغییر را در سطح زیست ظاهری و در حد مد و عادت مصرف طلب می‌کند، کنش‌گران هنرهای کاربردی (مثل گرافیک) نیز به سبب هم‌ریشگی و تنفس هنر ناب از این ویژگی به‌طور کامل تهی نشده‌اند هرچند هنرهای کاربردی مهارت‌هایی هستند در اختیار خواسته‌ سفارش‌دهندگان و امور کاربردی. از همین چشم‌انداز است که در استفاده از رسانه‌های تصویری و به‌کارگیری طراحی گرافیک برای توده‌ مردم، تعامل مدیران سفارش‌دهنده و طراحان و هنرمندان بسیار مهم است.

محمد فدائی

منبع: ماهنامه مدیریت ارتباطات- شماره ۸

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3127

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.