25
/مرور خاطرات/

کاظمی دینان، مسافر دیالوگ و ارتباطات انسانی اصیل

  • کد خبر : 6979
کاظمی دینان، مسافر دیالوگ و ارتباطات انسانی اصیل
منصور ساعی، استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی به بهانه آئین نکوداشت استاد سید غلامرضا کاظمی دینان به بیان خاطرات و ویژگی‌های حرفه‌ای و شخصیتی او پرداخت.

به گزارش ما آنلاین، در ادامه متن کامل این یادداشت را می‌خوانید:

همه کسانی که استاد غلامرضا کاظمی‌دینان را می‌شناسند، او را مصداق یک ارتباط‌گر مثبت و مولد یک دیالوگ می‌دانند. منظورم از دیالوگ تنها یک گفت‌وگوی ساده نیست، بلکه اثری است که در یک ارتباط انسانی مثبت یک ارتباط‌گر بر طرف دیگر می‌گذارد که حتی با جداشدن از آن فرد به او، گفته‌ها، رفتار و کردارش فکر می‌کند، ذهنش درگیر او می‌شود.

کاظمی‌دینان را می‌توان خالق گونه «ارتباطات من و تویی» مارتین بوبر دانست. مارتین بوبر، پژوهشگر فلسفه در کتاب «من و تو» وقتی به دسته‌بندی انواع ارتباطات انسانی میان فردی می‌پردازد از دو نوع ارتباطات سخن می‌گوید؛ «ارتباطات من–تویی» و «ارتباطات من-آنی». در ارتباطات «من و تویی»، ارتباط‌گر طرف دیگر ارتباط را به مثابه یک وجود انسانی اصیل فارغ از قومیت، زبان، جنسیت، سن، مقام و موقیعت می‌پذیرد. یعنی دیگری را با تمام تفاوت‌هایش می‌پذیرد و با او وارد یک دیالوگ و ارتباطات برابر، افقی، مشارکتی، همدلانه و مثبت با هدف کشف و شنیدن دیگری می‌شود نه تغییر و تحقیر و طرد دیگری. اما در ارتباطات «من و آنی» یک ارتباط عمودی، نابرابر، غیرانسانی و شیء‌گونه می‌شود. یعنی دیگری را به مثابه یک شیء غیرانسانی می‌بیند که می‌تواند او را تغییر دهد، تحقیر کند، با پیشداوری و تفاوت‌هایش او را قضاوت می‌کند.

او نیک‌اندیش، نیک‌گفتار و نیک‌رفتار است. ارتباطات انسانی بی‌نظیر کاظمی‌دینان در نخستین برخورد با هر فردی با هر ویژگی زیستی و اجتماعی و موقعیتی، اثر و ردپای خود را بر ذهن و زبان او می‌گذارد.کاظمی‌دینان تعمداً ارتباطات انسانی درست را به عنوان یک فن و مهارت برای ارتباط و اثرگذاری بر دیگری به کار نمی‌گیرد، ارتباطات انسانی مثبت بخشی از وجود خود او است، بخشی از ظرفیت وجودی اوست. او لبخند می‌زند، شیک می‌پوشد، خوش لحن است، ارزش کلمه را درک می‌کند، قدر ارتباط را می‌داند و انرژی می‌بخشد. او مسافر و رهرو دیالوگ و برقراری ارتباطات انسانی مثبت و اصیل است. همین ویژگی‌ها او را از دیگران «متمایز» می‌کند و «پرسنال برند» او را شکل داده است. این ویژگی‌ها عامل خوشنامی و اعتبار اجتماعی او درمیان جامعه، دوستان، سازمان‌ها و روابط‌عمومی‌ها است.

ویژگی‌های اصیل کاظمی‌دینان او را در امور تخصصی روابط‌عمومی نیز سرآمد کرده است. او خوب می‌داند که روابط‌عمومی تنها محدود به کامیونیکیشن ساده و ارسال پیام و خبر و محتوا برای دیگری و یا رسانه‌ها نیست. بلکه روابط‌عمومی از جنس ریلیشن با همگان و ایجاد یک رابطه دوطرفه صمیمانه و اعتمادآمیز با دیگری، خبرنگار، رسانه‌ها و مخاطبان و جامعه است. او از ظرفیت دیالوگ برای کسب اعتبار و تقویت سرمایه اجتماعی سازمان و روابط‌عمومی بهره می‌برد. کاظمی‌دینان سرمایه روابط‌عمومی ایران است.

آئین نکوداشت استاد سید غلامرضا کاظمی‌دینان نهم شهریور در کوشک باغ هنر منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد از ساعت ۱۶ تا ۱۹، توسط ماهنامه مدیریت ارتباطات و با همکاری انجمن روابط عمومی ایران، انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، کانون تبلیغات ایران نوین، منطقه گردشگری اراضی عباس آباد و موسسه فرهنگی هنری آینده پژوهان مدیریت ارتباطات برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=6979

    ثبت دیدگاه