14

چه کسانی کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» را تدریس می‌کنند؟

  • کد خبر : 3205
چه کسانی کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» را تدریس می‌کنند؟
بپذیریم کاری شروع شده است. من هم می‌دانم که در سال اول آموزش‌ها ممکن است خوب ارائه نشود. ممکن است کسانی که انتخاب می‌شوند، صلاحیت‌های لازم را نداشته باشند. شرایطی گذاشته‌ایم؛ مدرسان باید خودشان با سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی آشنایی داشته و توانایی دریافت و انتقال پیام را به دیگران داشته باشند. مربیان باید به استفاده از روش‌های مؤثر تدریس حسن شهرت داشته باشند.

به گزارش ما آنلاین، موضوع چه کسانی با چه مشخصاتی کتاب را آموزش می‌دهند؟
کسانی که از رشته‌های ارتباطات یا علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل شده‌اند، اولویت دارند که باز مشخصاً، باید با فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنایی داشته باشند، اما لزوماً رشته به معنای توانایی نیست.
* چند ساعت برای آموزش معلمان در نظر گرفته‌اید؟
۳۲ ساعت. درخواست ما ۴۰ ساعت آموزش بود که ۳۲ ساعت تصویب شد.
* یعنی ۳۲ ساعت برای درسی با این اهمیت کافی است؟
طبیعتاً کافی نیست. بیش از این هم بود، باز کافی نبود، چون برنامه‌ای جدید وارد می‌شود که مقتضیات خودش را دارد. هر برنامه‌‌ جدیدی به یک دوره کوتاه‌مدت آموزش معلمان نیاز دارد و دوره کوتاه‌مدت هم دوره‌ای است که فقط عناصر برنامه و کتاب معرفی می‌شود، اما فرصتی که افراد شرکت‌کننده بتوانند معلمی را تمرین کنند، وجود ندارد. لازمه موفقیت و اثربخشی، برگزاری دوره‌های بلندمدت است.
ما کتاب راهنمای معلم را هم در کنار این دوره نوشته‌ایم که به زودی فایل پی‌دی‌اف آن را روی سایت قرار می‌دهیم. در دی‌وی‌دی و مولتی‌مدیای «بر فراز آسمان» هم درس‌های کتاب و کلیات برنامه را معرفی کرده‌ایم؛ یعنی همین چیزی که در دوره آموزشی به مدرسان استانی می‌گوییم برای معلمان در فیلم گفته‌ایم تا چنانچه خود ما را نمی‌بینند، دست‌کم غیرمستقیم از طریق نرم‌افزار حرف‌های ما را بشنوند. غیر از نرم‌افزار، به طور معمول، در طول سال کارگاه‌های استانی خواهیم داشت که با سفر به استان‌ها حدود چهار الی هشت ساعت با معلمان ارتباط خواهیم داشت. در برخی مناطق، سر کلاس‌های دانش‌آموزان درس‌ها را تدریس می‌کنیم تا ببینیم بازخورد چیست. همه این موارد لازم است، اما کافی نیست. ما همان‌طور که برای دانش‌آموز می‌گوییم learning by doing یعنی باید کاری را انجام بدهد تا یاد بگیرد، به معلم هم می‌گوییم. او باید آنچه را آموزش می‌بیند انجام دهد و در حین فعالیت، مطالب را دریافت کند. طبیعتاً، زمان لازم است و به جز آن باید روش خودآموزی را در پیش بگیرد؛ یعنی باید در این زمینه مطالعه کند. حساسیت در مورد درسی که برای اولین بار وارد نظام آموزشی می‌شود، بیشتر است و دبیر مربوطه، مدیران مدارس و مسئولان اداره‌های آموزش و پرورش در همه رده‌ها باید در این مورد مطالعه کنند تا بتوانند درس جدید را در کلاس درست عرضه کنند.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3205
  • نویسنده : دکتر میترا دانشور
  • منبع : شماره ۷۷ ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.