14

پیش‌بینی کردیم سه گروه با کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» مخالفت کنند

  • کد خبر : 3202
پیش‌بینی کردیم سه گروه با کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» مخالفت کنند
شما چه واکنش‌هایی را در قبال تألیف این کتاب، به دلیل جدید بودن و منافشه برانگیز بودن موضوعی مثل رسانه که محور اصلی این کتاب است، پیش‌بینی می‌کنید؟

به گزارش ما آنلاین، سؤال خوبی است. ما می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که سه دسته عمده با این کتاب مخالفت خواهد کرد و بر آن نقدهایی خواهند داشت و این خیلی دور از انتظار نیست. یک دسته، کسانی هستند که خواهند گفت این کتاب، آن کتاب آکادمیکی که ما می‌خواستیم نیست. دسته دوم، کسانی هستند که نگاهی فاخر و رسمی به کتاب درسی دارند و خواهند گفت این کتاب یک‌سری از خط قرمزها را نادیده گرفته است و مثلاً، چرا عکس عروسک باربی یا آرم و عنوان فلان شبکه اجتماعی در آن تصویر شده است یا چرا لطیفه‌های فضای مجازی در آن نشر داده شده است و از این قبیل اشکالات.

من تقربیاً تمام دنیا را از نیوزیلند تا برزیل و اروپا و آسیا با کتاب‌های درسی دور زده‌ام و آن‌ها را به چشم مشتری دیده و تا حدودی خوانده‌ام و این مسئله را می‌فهمم و البته که اعتقاد دارم باید وزین بودن کتاب درسی حفظ شود و کتاب درسی مجله و روزنامه نیست، اما این را هم می‌دانم و تجربه کرده‌ام که کتاب درسی نمی‌تواند فارغ یا غافل از واقعیت‌ها و اتفاق‌های جامعه خود باشد و همه چیز را نادیده بگیرد. حالا، ضمن اینکه آن کتاب‌ها فاخر و جدی باید باشند، در برخی کتاب‌ها هم باید دل به دریا زد تا این مجموعه، یک‌جانبه و سیاه و سفید نباشد و بتواند مخاطبان خود را با همه سلیقه‌ها و خواسته‌ها و نیازها تحت پوشش قرار دهد.

با چنین نگاهی کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای از جنس کتاب‌هایی است که به سرعت کهنه می‌شود و باید در فواصل زمانی کوتاه بازنگری، روزآمد و تجدید چاپ شود، چون ماهیت وجودی آن به جهان و صحنه‌هایی گره خورده است که سرعت و تغییر و تحول و شتاب از شاخص‌ها و ویژگی‌های اصلی و جدانشدنی آن هستند؛ یعنی گرچه چهارچوب و اصول آن ثابت هستند، مصادیق، نمونه‌ها و محتوای آن باید به سرعت و همراه با تحولات رسانه‌ای و اطلاعاتی و ارتباطات بازنگری و تجدید شود.

گروه سوم منتقدان کسانی خواهند بود که اعتقاد دارند این کتاب خیلی کمتر از آن چیزی است که باید باشد و آن را کتابی محافظه‌کارانه خواهند دانست. این انتظارات اضافی هم که به زعم دوستان برآورده نشده است، از نگاه ما دلیل و فلسفه‌ای دارد و آن هم این است که ما نمی‌توانیم و نخواسته‌ایم در ظرفی محدود، محتوایی بریزیم که گنجایش آن را ندارد و اعتقاد داریم حتی اگر دیر شروع کرده باشیم، تعجیل و پرگویی راه خوبی برای جبران نیست و صبر و برنامه‌ریزی و حرکت آهسته، اما پیوسته، در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد. پس باید کمک کنیم که این حرکت‌های تدریجی، اما مداوم، به موج میرا تبدیل نشود و تمام شرایط حاکم بر چنین کاری را در نظر داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3202
  • نویسنده : محمود امانی طهرانی
  • منبع : شماره ۷۷ مدیریت ارتباطات

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.