12

نیازمندی‌های کاهش آلام فرهنگی

  • کد خبر : 3242
نیازمندی‌های کاهش آلام فرهنگی
تصمیم اخیر جناب آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری محترم، برای پذیرش استعفای سه وزیر آموزش‌وپرورش، ورزش‌وجوانان و فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی نشان داد علی‌رغم تمام موانع اقتصادی و هر آنچه از این ناحیه متوجه مردم می‌شود، کفه ترازوی فرهنگ سنگین‌تر و دغدغه‌ها در این حوزه بیشتر است.

به گزارش ما آنلاین، مخاطبان این سه وزارتخانه را تجسم کنید؛ آموزش‌وپرورش با تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان سروکار دارد. مخاطب وزارت ورزش‌وجوانان از نامش پیداست چه کسانی هستند و وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی مسئول برنامه‌ریزی و پاسخ‌گویی به نیازهای فکری، فرهنگی و هنری جامعه از طریق ایجاد بستر مناسب فعالیت برای گروه‌های مرجع، نظیر نویسندگان، پدیدآورندگان فکری و فرهنگی و هنرمندان است. بنابراین، گستره مخاطبان این سه وزارتخانه، نیازسنجی و دادن راه‌حل‌های فرهنگی از کودکی تا بزرگ‌سالی را پوشش می‌دهد و پذیرش استعفای سه وزیر دولت تدبیر و امید (اگر نگوییم برکناری) نشان‌دهنده مسئله‌های اساسی، ناتوانی یا دست‌کم کم‌توانی کشور، و نه‌ فقط یک وزیر، در حل آن‌هاست؛ مسئله‌هایی که در طول سال‌ها ایجاد و عمیق و عمیق‌تر شده‌اند تا جایی که با اطمینان می‌توان گفت با تغییر مدیریت‌ها معجزه‌ای رخ نخواهد داد و بعید است شاهد کاهش آلام فرهنگی جامعه باشیم!
جدا از وزارتخانه ورزش‌وجوانان که عمری حدود شش‌ سال دارد، آیا مشکلات دو وزارتخانه پرقدمت آموزش‌وپرورش و فرهنگ‌وارشاد اسلامی، که همواره و در دولت‌های مختلف محل سؤال، جدل، استیضاح یا تغییر وزیر بوده‌اند، حل یا کم شده است؟
نادیده گرفتن نقش مدیریت و تأثیر آن هدف نیست، بلکه منظور آن است که عوامل مؤثر بر ناکارآمدی حوزه فرهنگ، متعدد و گوناگون است.
به نظر می‌رسد در حوزه فرهنگ، چه در آسیب‌شناسی و فهم علل و مسائل، چه در اولویت‌بندی مشکلات، چه در مسیر یافتن راه‌حل‌ها و از همه مهم‌تر اجرای برنامه‌ها، نیازمند فهم و اراده مشترک تمامی ارکان و اجزای نظام و پرهیز از تفسیر به رأی و تحمیل نظر هستیم.
اتفاقات اخیر یک بار دیگر ضرورت بحث‌های تقدم فرهنگی بر تقدم سیاسی و اقتصادی را گوشزد کرد. فرهنگ کشور را نه صرفاً با تغییر وزیر، بلکه از عمق جان دریابیم.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3242
  • نویسنده : امیرعباس تقی‌پور

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.