12

نقش رسانه‌ها و مطبوعات در مطالبه حقوق مردم

  • کد خبر : 2529
نقش رسانه‌ها و مطبوعات در مطالبه حقوق مردم
امیر عباس تقی پور: رسانه‌هاي وابسته، منافع مردم را فداي منافع جناحي مي‌كنند.
به گزارش ما آنلاین، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات گفت: قطعاً در مواقعی که منافع حزب با منافع مردم در تضاد قرار گیرد، مطبوعات و رسانه‌‌های وابسته به این جریانات و احزاب، منافع حزبی و گروهی خود را در نظر خواهند گرفت و حقوق و مطالبات مردم فدای این وابستگی‌های جناحی و سیاسی می‌شود.

امیرعباس تقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص نقش رسانه‌ها و مطبوعات در پیگیری و انعکاس مطالبات واقعی مردم اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وظایف مطبوعات و رسانه‌ها، نمایندگی افکار عمومی است یعنی رسانه‌ها باید بتوانند در مواقع حساس نسبت به انتقال انتظارات و خواسته‌های افکار عمومی به لایه‌های قدرت، مراجع قانونی و بدنه حاکمیت اقدام کنند.

وابستگی جناحی مانعی برای انعکاس مطالبات مردمی
وی ادامه داد: اما این که آیا رسانه‌ها توانسته‌اند به این نقش و وظیفه خود عمل کنند یا خیر، باید گفت که مطبوعات مستقل‌ که البته تعداد آنها بسیار کم است در ایفای این نقش موفق‌تر و مناسب‌تر عمل کرده‌اند؛‌ اما متأسفانه بخش عمده‌ای از مطبوعات، جناحی عمل می‌کنند و جناحی هم می‌نویسند به این دلیل بسیاری از واقعیت‌‌ها و خواسته‌های توده‌های مردم در اخبار این رسانه‌ها پنهان باقی می‌ماند.

بسیاری از مطبوعات وابستگی‌های سیاسی خود را مخفی می‌کنند
تقی‌پور خاطرنشان کرد: اگر مطبوعات اعلام کنند که ارگان رسانه‌‌‌ای کدام حزب یا جریان سیاسی هستند، مردم تکلیف خودشان را خواهند دانست‌؛ اما در وضعیت کنونی بسیاری از مطبوعات و نشریات بدون این که مواضع و وابستگی‌های حزبی و جناحی خود را اعلام کنند، وارد عرصه رسانه‌ای کشور می‌شوند و مخاطبان نیز بر سر دو‌راهی یا چند‌راهی قرار می‌گیرند.

مدیر‌مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با تأکید بر این نکته که وابستگی به احزاب، جریانات سیاسی یا مراکز قدرت، نوعی آسیب برای فعالیت آزاد مطبوعات و رسانه‌ها و پیگیری مطالبات مردمی محسوب می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از مطبوعات حتی برای مخفی کردن گرایش‌های جناحی خود تلاش هم می‌کنند و سعی می‌کنند که خود را مستقل نشان دهند؛ این وابستگی‌ها مانعی در مسیر پیگیری و انعکاس مطالبات حقیقی مردم محسوب می‌شود.

تقی‌پور ادامه داد: قطعاً در مواقعی که منافع حزب با منافع مردم در تضاد قرار گیرد، مطبوعات و رسانه‌‌های وابسته به این جریانات و احزاب، منافع حزبی و گروهی خود را در نظر خواهند گرفت و حقوق و مطالبات مردم فدای این وابستگی‌های جناحی و سیاسی می‌شود.

تشخیص وابستگی جناحی رسانه‌ها در فضای مجازی مشکل‌تر است
وی در مقایسه فضای رسانه‌های مکتوب با رسانه‌هایی که در فضای مجازی و سایبر فعالیت می‌کنند، یادآور شد: تشخیص وابستگی‌های گروهی و جناحی در فضای رسانه‌های سایبری بسیار سخت‌تر است، تشخیص این که سایت‌ها و پایگاه‌های خبری غیر‌رسمی، توسط چه گروه یا جریانی مدیریت می‌شود و منابع خبری و مالی آنها از چه کانال‌هایی تأمین می‌شود، کار بسیار پیچیده و سختی است.

مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات ادامه داد: ‌از سوی دیگر باید توجه داشت که حجم اخبار و اطلاعاتی که در فضای مجازی و سایت‌های اطلاع‌رسانی منتشر می‌شود، قابل مقایسه با رسانه‌های مکتوب نیست چرا که در فضای مجازی، محدویتی برای ارائه مطلب و خبر نداریم؛ اما این محدودیت در رسانه‌های مکتوب وجود دارد.

آسیب‌های بیشتری رسانه‌های فضای مجازی را تهدید می‌کند
این فعال مطبوعاتی آسیب دیگر رسانه‌های فضای مجازی را سرعت انتشار اخبار در گستره جغرافیایی بسیار وسیع دانست و گفت: زمانی که خبری در یک روزنامه منتشر می‌شود، گستره انتشار آن خبر تنها محدود به همان تعداد تیراژ روزنامه است اما در فضای مجازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، خبری می‌تواند در گستره تمام وب در دنیا منتشر و در اختیار تمام مخاطبان قرار گیرد‌؛ لذا آسیب‌هایی که این پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی می‌توانند داشته باشند به همان نسبت گسترده‌تر و مخرب‌تر است.

وی با تذکر این نکته که ماهیت فضای مجازی و فراهم‌ بودن امکان دسترسی سریع و جهانی به خودی خود تهدید محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: این که چطور در حوزه رسانه و خبر از این وسعت و گستره فضای مجازی استفاده کنیم، بستگی به عملکرد ما دارد، آنچه اهمیت دارد محتوایی است که در این ظرف می‌ریزیم که می‌تواند مسموم، مخرب و خلاف منافع عمومی باشد.

رسانه‌های فضای مجازی عملکرد موفق‌تری داشته‌اند
مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در پاسخ به این سؤال که در پیگیری مطالبات مردمی، رسانه‌های مکتوب موفق‌تر عمل کرده‌‌اند یا رسانه‌های فضای مجازی‌ اظهار داشت: طی سالیان اخیر، رسانه‌های فضای مجازی بسیار موفق‌تر عمل کرده‌اند، یکی از دلایل این امر این است که برای انتشار یک نشریه مکتوب باید هفت خان را طی کنیم و مراحل سختی را پشت‌سر بگذاریم؛‌ اما یک سایت اطلاع‌رسانی و خبری را می‌توان به سرعت راه‌‌اندازی کرد؛ حال این موضوع که آیا این پایگاه خبری استانداردهای لازم را دارد یا خیر، نیازمند یک بحث و بررسی مجزاست.

تقی‌پور با بیان این نکته که بسیاری از پایگاه‌های خبری بدون احساس هیچ محدودیتی، اخباری را که صحت و سقم آنها مشخص نیست، منعکس می‌کنند، گفت: وجود چنین شرایطی موجب شده که این سایت‌ها از جذابیت خاصی برای مخاطبان برخوردار شوند و از طرفی سرعت انتشار اخبار در این رسانه‌‌ها بسیار بالاست و مجموع این شرایط باعث شده که تأثیرگذاری رسانه‌های فضای مجازی در سالیان اخیر بیشتر بوده عملکرد موفق‌تری داشته‌ باشند.

مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات خاطرنشان کرد: فضا باید برای عملکرد حرفه‌ای رسانه‌ها باز باشد و از سوی دیگر رسانه‌ها نباید خود را مجاز به موضع‌گیری جناحی بدانند و اخبار باید به‌گونه‌ای منعکس شود که حق انتخاب را به مخاطبان خود بدهند.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2529
  • منبع : خبرگزاری فارس

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.