20

متأسفانه روزنامه‌نگاران هر روز بیشتر به اخبار روابط‌عمومی‌ها متکی می‌شوند

  • کد خبر : 3199
متأسفانه روزنامه‌نگاران هر روز بیشتر به اخبار روابط‌عمومی‌ها متکی می‌شوند
من در سال ۲۰۱۴ با پروفسور پائولا پوایندکستر، رئیس وقت انجمن آموزش روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی آمریکا (AEJMC) انجام دادم. او در آن گفت‌وگو تأکید کرده بود که چنانچه اقدامی جدی صورت نگیرد، جامعه آمریکا به یک جامعه بی‌سواد رسانه‌ای تبدیل خواهد شد.

به گزارش ما آنلاین، نظرسنجی دوسالانه مصرف اخبار مرکز پژوهشی پو (PEW) نیز تأیید می کند که جوانان آمریکایی، افرادی بی خبر هستند. آیا در بریتانیا هم شرایط به همین‌‌گونه است؟

در این‌باره در بریتانیا نیر نگرانی وجود دارد. این که علاقه‌مندی به مصرف اخبار مربوط به رویدادها و ایده‌ها از میان رفته است، واقعاً جای نگرانی دارد. البته این وضعیت در بریتانیا به اندازه ایالات متحده بد نیست. برای اصلاح این وضعیت هم هیچ برنامه مشخص مستقیمی نه در انجمن ما و نه در سازمان‌های دیگری که من با آن‌ها ارتباط دارم، وجود ندارد.

🔸نقاط ضعف امروز آموزش روزنامه‌نگاری در بریتانیا چیست؟

کمبود منابع و شغل از جمله مشکلات موجود است. همچنین روزنامه‌نگاران در شرایط کنونی کمتر می‌توانند شخصاً به تحقیق و بررسی اقدام کنند، زیرا به مقدار زیادی وابسته به کارهای روابط‌عمومی و داده‌های تحقیقاتی تجاری هستند. متأسفانه روزنامه‌نگاران هر روز بیشتر به اخبار منتشره از روابط‌عمومی‌ها متکی می‌شوند.

🔸فرصت‌ها و تهدیدات روزنامه‌نگاری در دنیای امروز چیست؟

در این مورد هم می‌توانم پای کمبود منابع را به میان بکشم. با آن که بر خلاف انتظار، فناوری باید امور را آسان‌تر کرده باشد اما انجام روزنامه‌نگاری واقعی و حرفه‌ای که به تولیدات روابط‌عمومی‌ها و فعالیت‌های پیشبردی سازمان‌ها وابستگی نداشته باشد، بسیار دشوارتر شده است. در بریتانیا نیز حمایت کردن از منابع محرمانه که برای انجام روزنامه‌نگاری تحقیقی حیاتی است، هر روز دشوارتر می‌شود، زیرا دولت، دسترسی بدون حکم قضایی به تماس‌های تلفنی و رایانه‌ای را آسان‌تر کرده است. اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران، قویاً به اعضای خود توصیه می‌کند تا سیستم‌های کدگذاری را خریداری کرده و از آن‌ها برای تماس با منابع محرمانه استفاده کنند. چنانچه منابع محرمانه از تماس داشتن با روزنامه‌نگاران ترسانده شوند، در این صورت توانایی ما برای دست یافتن به اطلاعات مهم مورد علاقه عموم به شدت محدود می‌شود.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3199
  • نویسنده : امیرعلی خلج

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.