21

لزوم توجه جدی تر به اقتصاد رسانه

  • کد خبر : 3256
لزوم توجه جدی تر به اقتصاد رسانه
اگرچه مشکلات اقتصادی رسانه‌ها موضوعی تاریخی است اما به نظر می‌رسد دامنه رکود اقتصادی سال‌های اخیر و اثرات مخرب آن به رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های بخش خصوصی نیز کشیده و قضیه حادتر شده است.

به گزارش ما آنلاین، رییس‌جمهور محترم در مراسم آغازین نمایشگاه مطبوعات امسال، با اشاره به اینکه دستور پرداخت یارانه رسانه‌ها را صادر می‌کند (چند روز بعد رییس سازمان برنامه‌ و بودجه صدور این دستور را اعلام کرد)، عملاً آگاهی خود را از مسائل اقتصادی رسانه‌ها اعلام کرد.

این مشکلات، حتی طرح‌های مثبت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله ارائه تخفیف ۵۰درصدی اشتراک مطبوعات به عموم مردم، پرداخت حق بیمه روزنامه‌نگاران و خرید نشریات برگشتی را که می‌توانست و می‌تواند در ایجاد منابع نسبتاً پایدار برای رسانه‌ها، یاری کننده باشند، با چالش مواجه کرده است. ریشه‌یابی مسائل تاریخی و مشکلات اقتصادی اخیر رسانه‌ها و یافتن راه‌حلهای برون رفت از آن‌ها باید از چند زاویه مورد توجه جدی قرار گیرد:
۱- مدیران رسانه‌ها: مدیران و دست‌اندرکاران رسانه‌ها باید به این پرسش اساسی پاسخ دهند که چه شده است مردم روی خوشی به تولیدات آنها نشان نمی‌دهند؟ آنها باید تمامی عوامل دخیل در این بی اعتمادی و نتایج آن را فهرست کرده و با اولویت بندی به دنبال بهبود شرایط و ترمیم اعتماد از دست رفته باشند. تغییرات تکنولوژیکی و ظهور رسانه‌های جدید و مسائلی از این دست، فقط و فقط بخشی از این فهرست خواهد بود !
۲- مخاطبان: رسانه بدون مخاطب بی معنا است. مخاطب وفادار با بهانه ها و خطاهای کوچک، رسانه مورد علاقه‌اش را کنار نمی‌زند. او حتی، در میان انبوه اطلاعات و محتوای تولیدشده در فضای مجازی، به رسانه‌اش پشت نمی‌کند و در حل مسائل کمک حالش می‌شود. این وفاداری توسط مخاطبان خاص به رسانه‌های تخصصی، بیشتر است. چه میزان از مخاطبان رسانه‌های ما وفادار هستند؟
۳- دولت: منظور از دولت معنای عام آن است. دولت‌ها به دلایل متعددی که ذکر آن در این مجال نیست، باید با سیاست‌های پایدار و روش‌های شفاف در حوزه‌های تقنینی، اجرایی و قضایی به کمک رسانه‌ها آمده و از آن‌ها حمایت کنند. فعالیت آزاد و پایدار رسانه‌ها نفع جمعی دارد؛ هم برای دولت و هم برای ملت.
برون رفت از وضعیت فعلی و جان گرفتن دوباره رسانه‌ها مستلزم کار کارشناسی قوی، تبیین و تشریح مسائل و پرهیز از کتمان واقعیت‌هاست. اقتصاد رسانه، مهمترین رکن تداوم حیاتش است که به نظر می‌رسد در حال احتضار است. دارد دیر می‌شود!

منبع:
سر مقاله هفتاد و نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3256
  • نویسنده : امیرعباس تقی‌پور، فعال حوزه ارتباطات و رسانه

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.