15

کانادا و ژاپن، پیشگامان سواد رسانه ای

  • کد خبر : 3075
کانادا و ژاپن، پیشگامان سواد رسانه ای
سوادرسانه‌ای به معنی دانستن نحوه تولید پیام رسانه‌ای و چیزهای دریافتی از آن است. دو کشور کانادا و ژاپن در حوزه سواد رسانه‌ای پیشرو هستند.

به گزارش ما آنلاین، همانطور که می‌دانید کانادا در مجاورت با آمریکا قرار دارد و کانادایی‌ها همیشه دوست داشته‌اند که #فرهنگ خود را حفظ کنند چراکه به خاطر همین مجاورت و نزدیکی، این انگاره وجود دارد که کانادا نیز جزئی از آمریکا و ایالت‌های آن است. در کانادا اولین گام در حوزه سواد رسانه‌ای شکل گرفت. یکی از دلایل شکل‌گیری این انجمن و توجه به مسائل سواد رسانه‌ای این بود که مردم اسیر فیلم‌ها و به طور کلی #محصولات_رسانه_ای آمریکایی که در کانادا موجود بود، نشوند و #اصالت_فرهنگی کانادا از دست نرود چون فیلم‌های آمریکایی مقاصدی دارند که این مقاصد، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.
ژاپن بر خلاف کانادا، بیشتر روی #تکنولوژی رسانه‌ای کار کرده است تا محتوا در حالیکه کانادا بیشتر بر کار کردن روی #محتوا متمرکز است. ژاپنی‌ها بیشتر به سمت #مک_لوهان گرایش دارند چراکه مک لوهان به تکنولوژی و خود #رسانه اهمیت می‌داد و همانطور که در جریان هستند، معتقد به این بود که «خود رسانه #پیام است».
به نظر من یکی از دلایل موفقیت ژاپن در استفاده از تکنولوژی این بوده که به خوبی آن را از کشورهای پیشرفته صنعتی اقتباس کرده است و سپس دست به یک #فرهنگ_سازی اصولی زده و بعد از آن، تکنولوژی مورد نظر را متناسب با شرایط خود درآورده و در اختیار مردم قرار داده است. سواد رسانه‌ای دو شق دارد؛ #کدگذاری و #کدگشایی. ژاپن بر روی کدگذاری و تولید کار کرده است ولی ما فقط بر روی کدگشایی کار کرده‌ایم.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3075
  • منبع : ماهنامه_مدیریت_ارتباطات، شماره ۵٣، مهر ٩٣

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.