15
راودراد اعظم

کارکرد “گریز از واقعیت” شبکه های اجتماعی

  • کد خبر : 3032
کارکرد “گریز از واقعیت” شبکه های اجتماعی
روی آوردن افراد به شبکه های اجتماعی دلایل متعددی دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان کارکرد گریز از واقعیت نامید. به این ترتیب گریز از واقعیت که قبلا در انحصار سینما بود به دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تسری پیدا می‌کند.

به گزارش ما آنلاین، افراد در شبکه آن طوری زندگی می‌کنند که فارغ از فشارهای اجتماعی در دنیای واقعی دوست دارند. شخصیتی را از خود می‌سازند که از نظر خودشان ایده‌آل است و گروه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند که علاقه دارند با آن‌ها تعامل داشته باشند.
این کارکرد می‌تواند دو بعد منفی و مثبت داشته باشد. از بعد منفی ممکن است فرد در دنیای مجازی تا جایی غرق شود که ارتباط مؤثر وی با دنیای واقعی خدشه‌دار و در زندگی واقعی دچار بحران شود. از بعد مثبت ممکن است فرد از امکانات دنیای مجازی برای رسیدن به چیزی استفاده کند که در دنیای واقعی برایش ممکن نیست و همین امر موجبات آرامش روانی را برای وی فراهم و او را برای مواجهه با دنیای واقعی و مشکلات آن، آماده‌تر می‌کند.
آنچه می‌تواند منجر به کاهش اثرات منفی و افزایش اثرات مثبت شبکه‌های اجتماعی شود، ایجاد، افزایش و توسعه #سواد_رسانه_ای در میان مخاطبان عام است تا با استفاده صحیح از امکانات این شبکه‌ها، بتوانند کنترل زندگی خود را در دست گیرند و نقش فعالی در زندگی روزمره خود ایفا کنند. ایجاد تعادل میان زندگی درون و بیرون شبکه و نیز ایجاد رابطه مکمل میان این دو توسط افراد، می‌تواند به توسعه کیفی حیات اجتماعی و جامعه کل منجر شود.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3032
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.