14

قد بچه‌ها بلندتر از مجله‌های کودک و نوجوان است؟

  • کد خبر : 3406
قد بچه‌ها بلندتر از مجله‌های کودک و نوجوان است؟
بیایید تصور کنیم که ده عنوان مجلۀ کودک در ایران وجود دارد. حالا با هم این مجله‌ها را ورق می‌زنیم: مقدمه، دو صفحه شعر، چهار صفحه داستان، دو صفحه مسابقه، یک صفحه گزارش (بدون رعایت اصول ژورنالیستی)، دو صفحه ایران‌شناسی، دو صفحه محیط‌زیست (که مد این سال‌هاست)، دو صفحه آثار ارسالی، تقویم تاریخ، معرفی کتاب و....

چند سردبیر، خبرنگارند؟

به گزارش ما آنلاین، آیا این صفحه‌ها در تمام مجله‌ها مشترک‌اند؟ تقریباً بله!
حالا بیایید روزنامه‌نگاران حوزۀ کودک و نوجوان را طبقه‌بندی کنیم: نویسنده‌ها، ‌شاعرها، کارشناس‌های محیط‌زیست و درنهایت کسی که ممکن است شغل او خبرنگاری باشد.
حالا مخاطبان مجله‌ها را تصور کنید که کمی بزرگ‌تر می‌شوند. شعرهای قشنگی که درباره پاییز و بهار و عمونوروز هستند کمی ترقی می‌کنند و به احترام به بزرگ‌ترها یا زیبا دیدن فصل‌ها تبدیل می‌شوند.
داستان‌ها؟ خب، هم باید برای مخاطب بزرگ‌تر باشند و هم به دغدغه‌ها اشاره نکنند. بنابراین چه جذابیتی می‌توانند برای مخاطب داشته باشند؟
صفحه‌های ژورنالیستی؟ خب خبرنگار کودک و نوجوان جایگاه ویژه‌ای ندارد؛ یعنی تصور عموم این است که می‌خواهد جای نویسنده و شاعر را تنگ کند! بچه به قصه و شعر نیاز دارد و در دل همان قصه و شعر می‌شود هزار نکته را به او یاد داد، بچه‌ها که گزارش و مصاحبه را دوست ندارند.
بیایید بار دیگر نگاهی به روزنامه‌نگاران حوزۀ کودک و نوجوان بیندازیم: نویسندگان،‌ شاعران، کارشناسان محیط‌زیست و درنهایت کسی که ممکن است شغل او خبرنگاری باشد.
و درباره سردبیران مجله‌های کودک و نوجوان بیشتر بدانیم:
چند نفر از سردبیران مجله‌های کودک و نوجوان در ایران شاعر و نویسنده‌اند و چند نفر خبرنگار؟ چند نفر از این سردبیران واحدهای ژورنالیسم را گذرانده‌اند و ژورنالیسم دغدغۀ آن‌هاست؟ راستش آمار دقیقی درباره جواب پرسش خودم ندارم که بخواهم بنویسم. ماجرا را این‌طور تعریف کنید: طرح مسئله!

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3406

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.