8

فضای مجازی، جولانگاه تبلیغات و ارتباطات انتخابات ٩۴

  • کد خبر : 3081
فضای مجازی، جولانگاه تبلیغات و ارتباطات انتخابات ٩۴
دو انتخابات پنجم مجلس خبرگان رهبری و دهم مجلس شورای اسلامی در حالی در روز ۷ اسفند برگزار شد که فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی کاملاً متفاوتی را نسبت به ۳۵ دوره انتخابات برگزار شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تجربه کردیم. در این دوره کارآمدی و اثرگذاری رسانه‌های سنتی به حداقل رسید و فضای مجازی مبتنی بر تلفن‌های هوشمند به جولانگاه اطلاع‌رسانی و تبلیغات کاندیداها و طرفدارانشان تبدیل شد.

به گزارش ما آنلاین،  بر اساس اعلام دبیر شورایعالی فضای مجازی، شمار کاربران تلفن هوشمند در ایران در ایام انتخابات به بیش از ۳۹ میلیون نفر رسید. به عبارت دیگر از هر دو ایرانی، یک نفر از پیشرفته‌ترین نوع تلفن با قابلیت اتصال به شبکه جهانی اینترنت و تولید، انتشار و اشتراک‌گذاری فیلم، عکس، صوت، متن، طرح و… و بهره‌گیری از متنوع‌ترین نرم‌افزارهای وابسته به آن، استفاده می‌کند. این آمار، هنگامی از اهمیت ویژه برخوردار می‌شود که بدانیم بر اساس اعلام رسمی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران تعداد کاربران تلفن‌های هوشمند در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به ترتیب، ۲ و ۲۰ میلیون نفر بوده است.
در این دور از انتخابات گوشی‌های #تلفن_هوشمند در نقش رسانه‌های بسیار قدرتمند ظاهر شدند و امکان توأمانی به شهروندان دادند که هم تولیدکننده رسانه و هم مصرف‌کننده رسانه باشند. گروه‌ها و شخصیت‌های مؤثر سیاسی و فرهنگی منتقد #رسانه‌های رسمی و حکومتی و از جمله منتقدان صداوسیما که در ادوار گذشته وقت زیادی را به انتقاد از یکسویه و جهت‌دار بودن تولیدات این قبیل رسانه‌ها صرف می‌کردند، در این دوره با اشاراتی از این موضوع گذشته و ترجیح دادند خود و طرفدارانشان امکانات تلفن‌های هوشمند را به‌کار گرفته و مشغول تولید شوند و البته نتیجه هم گرفتند.
مسؤولان امر، رسانه‌های رسمی و بویژه صداوسیما برای اعتباربخشی به خود هم که شده باید به این موضوع اساسی فکر کنند که چه شده شخصیتی که ممنوع‌التصویر است، بردن و نوشتن نامش در رسانه‌ها ممنوع است و در ایام انتخابات در هیچ جمع رسمی و همایشی سخنرانی‌ نداشته، با کمترین هزینه و امکانات سمعی و بصری و با استفاده از امکانات فضای مجازی فیلم حدود پنج دقیقه‌ای وی، به سرعت مورد توجه طیف وسیعی از کاربران قرار گرفته و گوشی به گوشی چرخیده است.
این را هم نباید از نظر دور داشت که عدم اعمال محدودیت از سوی نهادهای مسؤول در استفاده از فضای مجازی و ظرفیت‌سازی در میان ذی‌نفعان اعم از حکومت و مردم، از مهم‌ترین عوامل نقش‌آفرینی گوشی‌های هوشمند در این دوره از #انتخابات بوده است.
این تجربه را قدر بدانیم!

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3081

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.