14

طنز، روش بیانی است که به شعور مخاطب احترام می گذارد

  • کد خبر : 3066
طنز، روش بیانی است که به شعور مخاطب احترام می گذارد
طنزنویسی و طنازی کار دشوار و شریفی است. طنزنویس سعی می‌کند با آنچه که می‌خواهد از آن انتقاد کند، فاصله بگیرد، خشم و ناراحتی و احساساتش را در نوشته‌اش دخالت ندهد، منصف باشد و با رندی، دو روی سکه را به خواننده نشان دهد تا خودش بتواند قضاوت کند.

به گزارش ما آنلاین، این بخش نوشتاری ماجراست. قطعا وقتی کار به یک اجرای نمایشی می‌رسد –که لاجرم نام #کمدی به آن اطلاق می‌شود نه طنز- می‌توان از ابزار نمایشی برای خلق لحظه‌های شاد و خنده‌آور استفاده کرد. اما شادی و #خنده با #تمسخر و مضحکه، تقاوت‌های فاحشی دارد. اهل مطایبه در تاریخ این سرزمین بسیار سعی کردند و خون دل خوردند تا نشان بدهند طنز، مسخرگی نیست. انتقاد پرده‌دری نیست. #شوخی و #فکاهه قرار است باعث انبساط درونی شود نه مفری برای کینه‌ورزی. آنچه امروز به نام طنز و به قصد #انتقاد و نشان دادن اشتباهات و مشکلات طرف مقابل –هر که و هر چه می‌خواهد باشد- پخش می‌شود حتی در دایره فکاهه هم جا نمی‌گیرد. یادمان باشد حتی دلقک‌های سیرک‌های سیار هم برای خنداندن تماشاچیان با خودشان شوخی می‌کنند و حتی سیاه‌ نمایش‌های روحوضی سنتی ما هم وقتی ارباب را دست می‌اندازند به ما حس شیرینی و همدلی می‌دهند نه تحقیر و پوزه به خاک مالیدن. حالا چه شده است که ما برای خنداندن مردم به جایی رسیده‌ایم که پا را از دایره انسانی و اخلاقی فراتر می‌گذاریم و فکر می‌کنیم که با تمسخر عیوب دیگران، قدم در راه اصلاح جامعه گذاشته‌ایم؟
خانم‌ها و آقایان، طنز یک روش بیان است؛ روشی که به شعور #مخاطب احترام می‌گذارد، زشت و زیبا را کنار هم نشان می‌دهد و اجازه می‌دهد که مخاطب حقیقت را درک کند.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3066
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات، شماره۲۸

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.