12

سواد رسانه‌ای، منعی برای نشر اکاذیب

  • کد خبر : 3377
سواد رسانه‌ای، منعی برای نشر اکاذیب
در عصر تکنولوزی و دیجیتال امکان دسترسی و انتشار اطلاعات برای همگان وجود دارد و همین امر سبب می‌شود به محض وقوع هر بحران و حادثه‌ای اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... ‌انعکاس خبرهای راست و دروغ در فضاهای مجازی سرریز شده و موجب نشر شایعاتی شود که اذهان عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ما آنلاین، هستند در این میان عده‌ای فرصت‌طلب که دست به انتشار اخبار دروغ می‌زنند و افراد خوش‌باور این اطلاعات کذب را دریافت کرده و بدون توجه به صحت و سقم آن خبرها، شروع به ارسال آن به گروه‌های مختلف در فصاهای مجازی می‌کنند. این اخبار جعلی امنیت ذهنی مردم را به خطر انداخته و بی‌اعتمادی نسبت به نهادها و سازمان‌های خدمت‌رسان را رواج می‌دهد.
اصطلاح اخبار جعلی دارای سابقه‌ای دیرینه و ۱۲۵ساله است که با وجود تکنولوژی‌های امروزی، نشر آن سریع‌تر انجام می‌شود و بحران روانی را در جامعه گسترش می‌دهد.
در بحران زلزله استان کرمانشاه بازار داغ شایعات در فضای مجازی باز هم رونق گرفت و برخی را در کمک‌رسانی مردد کرد و موجبات ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به برخی نهادهای کمک‌رسان را به‌وجود آورد به‌طوری که بعضی از افراد ترجیح دادند خود شخصاً در منطقه آسیب‌دیده حضور پیدا کنند و این امر اختلالاتی را در برنامه کمک‌رسانی به‌وجود آورد و دولت بر آن شد تا به جهت امنیت منطقه از حضور افرادی عادی جلوگیری به‌عمل آورد.
تفکر و برنامه‌ریزی برای امر کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان از یک‌سو و جلوگیری از نشر اخبار کذب از سوی دیگر ذهن دستگاه‌های کمک‌رسان را به خود مشغول کرده است. مردمی که با سرود همدلی کمک‌های خود را تا دیروز به دست دستگاه‌ها می‌سپرند، حالا مردد بودند که این کمک‌ها چه سرانجامی دارد… و همه اینها نتیجه همان شایعات کذب و داغ است.
سواد رسانه‌ای و مسئولیت فردی ایجاب می‌کند تا همگان مانع نشر این اکاذیب شده و حل بحران را به‌دست ارگان‌های امدادی بسپاریم و با اعتمادسازی از بحران‌های فکری و تشنج در جامعه جلوگیری کنیم و مانع این امواج دروغین شویم.
امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر که در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه حضور دارند، با تلاش بی‌وقفه وشبانه‌روزی بدون توجه به هرگونه شایعه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و فقط به کمک‌رسانی مشغول هستند. آنان بارها این تجربه را در عملیات‌ مختلف و به گونه‌های متفاوت کسب کرده و دغدغه آسیب‌دیدگان، دغدغه آنان است و انسان‌دوستی سر لوحه کارشان.
کمک‌رسانی در هر حادثه‌ای در هر نقطه از جهان که باشد، احتیاج به زمان و صبوری مردم دارد و نشر اخبار جعلی از طرف سودجویان دلیل برعدم کارایی یا اختلال در روند امدادرسانی نیست. دستگاه‌های امدادرسانی همه دست به دست هم داده‌اند و از هیچ کمکی در منطقه دریغ نمی‌کنند.
پس بیاییم در سرودن نوای همدلی با زلزله‌زدگان مشارکت کنیم و جلوی نشر مطالب کذب را گرفته و برند سازمان‌های مرجع در کمک‌رسانی را لکه‌دار نکنیم وبا اعتماد کامل کمک‌های خود را با مرکزیت این نهادها از جمله جمعیت هلال احمر روانه منطقه آسیب کنیم.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3377

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.