15

زمینه‌های انتقال تجارب مدیریتی در گفت‌وگو با دکتر مهدی کرباسیان

  • کد خبر : 2612
زمینه‌های انتقال تجارب مدیریتی در گفت‌وگو با دکتر مهدی کرباسیان
دکتر مهدی کرباسیان قائم‌مقام سابق وزیر در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات از تجربیات مدیریتی خویش سخن گفته است. وی در بخشی از این گفت و گو اظهار داشته :ما چند دوره اساسی در کشور داشتیم؛ یکی دوران جنگ بود که مدیریت خاص خود را اقتضا می‌کرد و با لحاظ کمبود منابع، مدیریت جوان، تحریم و... می‌توانیم مدیریت آن دوره را «مدیریت بحران» بنامیم.

به گزارش ما آنلاین، به هر حال با وجود مشکلاتی که بر کشور حادث شده بود، مدیران ما توانستند کشور را مدیریت کنند و آن مرحله را پشت سر بگذارند. از نظر مدیریتی دوران بسیار پرافتخار مدیریتی بوده است که می‌توان کتاب‌ها درباره‌اش نوشت. بازسازی کشور، دوره بعدی است که با تورم و تعدیل، بحران اقتصادی داشتیم؛ ضمن اینکه نتوانستیم از منابع خارجی استفاده کنیم ولی بازسازی کشور انجام شد. این دوره دارای نوعی مدیریت بود که البته در بحث مدیریت دولتی مطرح می‌شود اما مدیریت خصوصی هم همین بحث را داشت.

چون اقتصاد ما دولتی یا شبه دولتی بود و هنوز هم هست، می‌توانیم بگوییم که روی بخش خصوصی سایه جدی انداخت. دوره‌ بعد نیز دوره فعلی است که مدیریتی مشخص‌تر دارد.وی در پاسخ به این سئوال که از نظر مبانی علم مدیریت، مدیران ما در حال حاضر چه وضعی دارند؟ گفته است:در ۱۵- ۱۰ سال اخیر دوره‌های آموزشی کاربردی برای مدیران، برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت و حتی بعضی جاها اجبار به گرفتن بعضی مدارک مدیریتی نقش قابل توجهی در ارتقای دانش مدیریتی کشور داشته اما به دلیل اینکه سطح علمی این کلاس‌ها کافی نیست، لذا بحث مدیریت، صرفاً بحث تجربی نیست.

مبانی علمی و تجربی دو بال پرواز مدیر است که باید با هم حرکت کنند. لذا این روزها می‌بینید افراد مبانی علم مدیریت را نخوانده و گله می‌کنند که نمی‌گذارند کارمان را انجام دهیم. اما این‌طور نیست؛ آنها مبانی را نمی‌دانند. البته کسانی که منصوب می‌شوند، گناهکار نیستند؛ کسی که نصب می‌کند، مقصر است.

وی در مورد ثبت تجارب مدیریتی اش گفته است : من و تعدادی از دوستان تجربه دوران مدیریت حمل‌ونقلی که در دوران جنگ داشتیم را سعی کردیم ثبت کنیم و به عنوان مدیریت بحران، مطرح کنیم که ما چگونه با وجود کمبود کامیون، دیزل و راه‌آهن، تحریم جدی هواپیما، داشتن کمترین کشتی و… توانستیم آن مرحله را پشت سر بگذاریم. بالاخره بنده و مدیرانی که آن زمان در حمل و نقل بودیم آمدیم تا تجربیات را ثبت کنیم.

من فکر کردم کار مفیدی است. هزینه‌ها را شخصاً پرداخت کردم. از خبرنگار بسیار محترم و صاحب تجربه‌ای خواهش کردم به‌طور شفاهی با اینها مصاحبه کرد، خاطرات را مکتوب کردیم و رفتیم تا این تجربه مدیریت بحران در حمل و نقل را چاپ کنیم که یک سال و نیم است که در بوروکراسی ارشاد متوقف شده و اجازه چاپ نمی‌دهند.

لذا من که می‌خواستم تجارب بعدی را مکتوب کنم، فعلاً منصرف شدم و البته نه فقط من، بلکه دوستان دیگر هم منصرف شده‌اند. مشروح این گفت و گو در ماهنامه مردادماه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2612

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.