15
زبان بدن سیاستمداران

حریم شخصی فاصله را رعایت کنید

  • کد خبر : 3307
حریم شخصی فاصله را رعایت کنید
اگر می‌خواهید حضور شما برای دیگران قابل تحمل باشد، به این قانون‌ طلایی توجه کنید: «فاصله را رعایت کنید.»

به گزارش ما آنلاین، شاید در توصیف افراد در وسایل نقلیه عمومى بگویید که همگی «غمگین» و «ناراحت» هستند. این توصیف به خاطر چهره بدون احساس مسافران به ذهن شما خطور می‌کند اما بدانید توصیف اشتباهی است. در واقع، چیزى که در چهره افراد و  زبان_بدن مسافران مشاهده مى‌کنید، رعایت  حریم_شخصی افراد دیگر در زبان بدن است. اگر در اوایل آشنایی با شخصی دست‌ خود را روی شانه او بگذارید، این فرد حتی اگر لبخند بزند، نسبت به شما احساس بدی پیدا می‌کند. زمانی که وارد حریم شخصی فرد دیگری می‌شوید، بدن او واکنش نشان می‌دهد، تپش قلبش بالا می‌رود، میزان  آدرنالین خونش افزایش می‌یابد و خون بیشتری به #مغز و ماهیچه‌هایش فرستاده می‌شود و برای تذکر یا دور شدن آماده می‌شود. این واکنش‌ها و رفتارها ناشی از اهمیت حریم شخصی و رابطه آن با زبان بدن در روابط بین انسان‌هاست. حریم شخصی، قلمرو یا فضایى است که انسان آن را متعلق به خود می‌داند و به مثابه امتدادى از بدنش تلقی می‌کند. هر شخص داراى قلمروى خاصی است که شامل منطقه پیرامون اموال او و همان‌گونه که «#ادوارد تی_هال» (Edward T Hall) در دهه ۱۹۶۰ میلادی کشف کرد، فضایی که اطراف بدن او را فراگرفته است، می‌شود. اما مسأله اساسی در #روابط_اجتماعی، رعایت این حریم است زیرا فضای این حریم انواع مختلف دارد و بسته به نوع رابطه و مکانی که در آن قرار داریم، متغییر است.  سیاستمدار هم همانند دیگر افراد باید در درجه نخست بفهمد که در هر مکان و زمان و در ارتباط با هر شخصی چه فضایی را به‌عنوان حریم شخصی طرف مقابل باید رعایت کند و چگونه با زبان بدن خود این مراعات را نشان دهد. به‌عنوان مثال اگر هنگام ورود به یک سینمای نسبتاً شلوغ روی صندلى بنشنید که فاصله آن تا شخص غریبه دیگر بیش از اندازه زیاد باشد، فرد مقابل ممکن است احساس اهانت کند یا اگر خیلى نزدیک به وى باشد، ممکن است احساس نگرانی کند. #سیاستمداران همانند انسان‌های دیگر، فضای شخصی و خاص خوشان را دارند اما در عرصه #سیاست رعایت این حریم بسیار مهم است. شعاع این حریم در سیاست بستگی به نوع رابطه شخصی با سیاستمدار و فرد مقابل‏، موضوع مذاکره، روابط کلی بین کشورهای دو سیاستمدار و… دارد اما در کل پذیرفته شدن شما توسط دیگران بستگى به احترامى دارد که براى حریم شخصى آنان قائل هستید. به همین دلیل است که افرادی که در آشنایى مقدماتی با هر کس، دست خود را به پشت او مى‌زنند یا هنگام صحبت کردن، به‌طور مرتب به آنها دست مى‌زنند، موفق با ایجاد دوستی پایداری نمی‌شوند. زبان بدن مهم‌ترین نقش را در رعایت این قاعده دارد، زیرا حرکات بدن است که از یک طرف منجر به تجاوز به حریم شخصی دیگران و ایجاد ناراحتی و حتی خشم پنهان و آشکار و از طرف دیگر منجر به اعتماد و خوش‌بینی می‌شود.
سنجش و رعایت حریم شخصی در زبان بدن
برای نفوذ به #حریم_خصوصی دیگران تنها دو دلیل وجود دارد‌‎؛ ممکن است فرد مقابل فامیل نزدیک یا دوست صمیمی شما باشد یا اینکه طرف مقابل قصد تجاوز به حریم شخصی بدن شما را داشته باشد. هر چه ارتباط ما با دیگران صمیمی‌تر باشد، به همان نسبت اجازه داریم به حریم آنها وارد شویم. با افزایش اعتماد، فاصله و شعاع این حریم نیز کم می‌شود و سرانجام می‌توانید اجازه ورود به حریم شخصی دیگران را نیز به‌دست آورید. وقتی دو سیاستمدار همدیگر را می‌بوسند یا به هم دست می‌دهند، می‌توان با توجه به فاصله بین بدن آنها به نوع ارتباط‌شان پی‌برد. سیاستمداران کشورهای دارای روابط نزدیک مانند کشورهای اروپایی بدنشان بسیار به هم نزدیک می‌شود اما سیاستمداران غیرصمیمی مانند بسیاری از رهبران کشورهای آسیایی با فاصله بیشتری این کارها را می‌کنند. البته زبان بدن افراد در رعایت حریم شخصی دیگران تا اندازه‌ای تحت ثأتیر #فرهنگ است. روستایی‌ها کمتر به حریم شخصی دیگران تجاوز می‌کنند، زیرا در مناطق جمعیتی کم‌تراکم زندگی می‌کنند و به علت اینکه حریم شخصی آنها وسیع‌تر است، هنگام دست دادن پاهاى خود را عقب نگه می‌دارند و تا جایی که مى‌توانند براى دست دادن خم می‌شوند.

به‌طور کلی می‌توان چهار نوع حریم در  روابط اجتماعی را مطرح کرد:
۱- حریم خصوصی
۲- حریم شخصی
۳- حریم اجتماعی
۴- حریم عمومی
هر یک از این حریم‌ها مستلزم رعایت فاصله خاصی بین افراد است. #سیاستمدار یا هر فردی باید در ابتدا تشخیص دهد در رابطه با فرد یا فراد دیگر کدام یک از این حریم‌ها بین آنها وجود دارد و سپس بر اساس این تشخیص به بهترین شکل از زبان بدن خود استفاده کند‎؛ یعنی حالات و فاصله بدن خود با طرف مقابل را کنترل کند.
حریم خصوصی: فاصله‌ای که در این حریم باید رعایت شود، بین ۱۵ تا ۴۵ سانتیمتر است.‌‎؛ به شعاع ۱۵ سانتیمتری این حریم، «حریم بسته خصوصی» می‌گویند که تنها مختص افرادی است که دارای روابط عاطفی عمیق با هم هستند. حریم صمیمی کمتر در عرصه سیاسی و دیپلماتیک وجود دارد، مگر بین سیاستمداران کشورهای دارای روابط بسیار گسترده یا سیاستمداران کشورهای دارای ایدئولوژی‌های مشترک. همچنین سیاستمداران ممکن است به خاطر اینکه در برابر رسانه‌ها نشان دهند اتحاد و همفکری بالایی دارند، وارد حریم خصوصی سیاستمدار متحد خود شوند. اما مسأله مهمی که باید به آن توجه شود این است که یک سیاستمدار یا هر فردی در یک ملاقات رسمی یا در دوره ابتدای آشنایی (در مورد افراد عادی) نباید بدن خود را وارد این حریم کند. حریم شخصی: فاصله‌ای که در این حریم باید رعایت شود، بین ۴۶ سانتیمتر تا یک متر و ۲۰ سانتیمتر است. فاصله حریم شخصی، همان فاصله‌ای است که باید در اکثر مجالس و مراسم‌ رسمی و اجتماعی حفظ شود. در محافل سیاسی هم این حریم معیار کنترل  زبان_بدن است و عرف بین‌المللی در فاصله بین سیاستمداران همین حریم است.
حریم اجتماعی: فاصله‌ای که در این حریم باید رعایت شود، بین یک متر و ۲۰ سانتیمتر تا ۳ متر و ۶۰ سانتیمتر است. شما معمولاً این فاصله را در مقابل افراد غریبه و در کل کسانی که آشنایی کمی با آنها دارید، باید رعایت کنید.
حریم عمومی: فاصله‌ای که در این حریم باید رعایت شود، بیش از سه متر و ۶۰ سانتیمتر است. این فاصله را زمانی که سیاستمدار یا فردی دیگر با  گروه_اجتماعی یا اجتماعات خاصی رو به‌رو هستند، رعایت می‌کنند. به عنوان مثال زمانی که شما از کنار یک گروهی که در حال برگزاری تظاهرات یا گروهی از افراد که دوستان صمیمی شما نیستند و در حال گفت‌وگوی جمعی هستند، می‌گذرید، این فاصله را رعایت می‌کنید. مشهودترین نمونه رعایت این فاصله در بین سیاستمداران زمانی است که آنها در حال برگزاری #کنفرانس_خبری یا دیدار با جمعی از مقام‌های پایین‌رتبه دولتی هستند.

زبان بدن در قلمروی حریم شخصی

گاهی اوقات مجبور هستید به حریم شخصی دیگران وارد شوید. حضور شما در آسانسور، قطار، اتوبوس، نشست‌ها و جلسه‌های شلوغ نمونه‌هایی از این تجاوز اجباری به حریم شخصی دیگران است. در این زمان زبان بدن مهم‌ترین نقش را در نشان دادن شخصیت شما به دیگران دارد. نکاتی که در این مواقع باید در زبان بدن خود رعایت کنید عبارتند از:
از خیره شدن در چشم دیگران اجتناب کنید‎.
در صورت شما نباید هیچ احساسی نمایان شود.
نشان دهید حواستان به  گوشی همراه،  روزنامه،  کتاب یا تمیز کردن عینک‌تان است.
حرکات بدن را در پایین‌ترین سطح تحرک نگه دارید.
در آسانسورها می‌توانید چشمانتان را به نمایشگر شماره طبقات متمرکز کنید.
با کمترین  حرکات بدن به آشنایی که متوجه حضور شما شده، ابراز ادب کنید‎.
زمانی که قرار نیست وضعیتی که در آن هستید، زیاد طول بکشد چیزی نخورید و ننوشید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3307

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.