در یادداشتی که رامین امینی زارع، مدرس و پژوهشگر در آستانه برگزاری دهمین هفته روابطعمومی در اختیار ما آنلاین قرار داده است، آمده:
“میخواستم درباره ارتباطات و روابطعمومی بنویسم که باخودم گفتم، هرساله به مناسبت این هفته، هم من و هم شماری از همکارانم در این صنف نوشتهایم و بسیار هم نوشتهایم. دراین نوشتارمیخواهم از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنم؛ فرض برآن است که پیام یکی از مهمترین عناصر فرآیند ارتباط است که در واقع، تمامی ارتباطات در مرحله اول برای رساندن یا دریافت آن انجام میشود.
در رویکردی عام به مفهوم پیام، میتوان گفت پیام، هر چیزی است که فرستنده به ارتباط میگذارد و در کانال ارتباطی قرار میگیرد. با این نگاه به مفهوم پیام باید آن را اعم از صورت و محتوا دانست و چنین قائل شد که پیام مشتمل بر مطالب و اطلاعات خواهد بود که فرستنده آنها را در قالب نشانهها و کدها رمزگذاری کرده است. البته بسته به این که معنا را قابل انتقال بدانیم یا نه؛ تعداد این عناصر رد و بدل شده ممکن است تغییر کند؛ بدین بیان اگر معتقد باشیم معنا امری انتقالپذیر است که با پیام منتقل میشود، در این صورت، با رویکرد عام به پیام باید پیام را اعم از سه عنصر کدها، محتوا و معنا دانست؛ زیرا در این صورت، معنا نیز درشمار چیزهایی است که میان فرستنده و گیرنده انتقال مییابد. برخی افراد همچون دیوید برلو، معنا را امری انتقالناپذیر میدانند و بر این باورند که «فقط پیامها قابل انتقال بوده و معنی در خود پیام نیست، بلکه در استفادهکنندگان از پیام است!»
به هرروی، جامعه روابطعمومی کشور، همواره مورد سوال از شیوه، حجم ومیزان اثرگذاری ارتباطات است، اما واقعیت موضوع جای دیگری است؛ این جمله ساده که روابطعمومی چه بگوید؟ ملاحظهاش این است که چه چیز گفتنی وجود دارد؟ منشا این که چه چیز گفتنی در سازمان وجود دارد یا آنچه که هست، گفتنی است یا خیر در روابطعمومی نیست بلکه در کنه و ذات سازمان و عملکرد آن است. این اثرگذاری در پیوند با دومفهوم دیگر نیز هست؛ نخست سرمایه اجتماعی (Social Capital) و دیگری کیفیت وارزش خدمات سازمان، موضوع دیپلماسی عمومی (Public Diplomacy) سازمان هم هنگامی که این دو دچار مشکل باشند چارهساز نیست. البته در جهت مثبت، عملکرد اثرگذار بسیاری از دستگاهها هم خودبهخود میتواند منشا اثر و جزئی از ترسیم چهرهای کارآمد از دستگاه، نزد اذهانعمومی باشد.
به عنوان مثالی از بخش سبز و مولد کشاورزی؛ پرداخت حدود ۱۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک کشاورزی و پرداخت ۳۳۰۰میلیارد تومان غرامت بیمه کشاورزی به جامعه کشاورزی ارزشمند ایران درسال گذشته یا همین برنامه کشت ۲میلیون هکتار گندم در قالب کشاورزی قراردادی وزیر جهاد کشاورزی، نمونهای از چهره پذیرفتار پیامرسانی از عملکرد است.
در پایان، با پاسداشت حضور ارزشمند جامعه روابطعمومی ایران و اهالی کوی روابطعمومی، این هفته را به همکاران خود در روابطعمومی بخشهای مختلف دولتی وبخش خصوصی شاد باش میگویم.
چوغنچه گرچه فروبستگی است کار جهان/تو همچو باد بهاری گرهگشا میباش
گرت هواست که چون جم به سر غیب رسی/بیا و همدم جام جهاننما میباش”
انتهای پیام