8

راهکار‌های اقتصادی کردن

  • کد خبر : 3392
راهکار‌های اقتصادی کردن
 هدف از این گزارش نشان دادن راه‌هایی است که می‌توان از طریق آنها رسانه‌ها را از طریق بنگاه‌های رسانه‌ای خودکفا کرده و توجیه سرمایه‌گذاری در آنها را قابل دفاع کرد. قابل ذکر است که این طرح بیشتر در شهرستان‌ها قابل دفاع است ولیکن رسانه‌های سراسری نیز چنانچه از این مسیر تبعیت کنند، تجربه خوبی را خواهند داشت.

به گزارش ما آنلاین،با توجه به اینکه مسیرهای ذیل اکثراً در محدوده و محیط‌های #وزارت_ارشاد قابلیت دستیابی است و اکثر آنها با مجوزهایی شکل می‌گیرند که توسط وزارت ارشاد ارائه می‌شوند و تقریباً مسیرهای کلی آنها اعم از استعلام از قوه قضائیه، نیروهای مسلح (انگشت‌نگاری)، وزارت اطلاعات و دیگر مراکز یکسان است، تسریع در ارائه مجوزها و هدایت آنها جهت اخذ این مجوزها نقطه قوت و تشویق برای شکل‌گیری این بنگاه‌هاست.
تنظیم یک کمپانی و شرکت مادر نظیر «Holding company» جهت -سرمایه‌گذاری اولیه در این مؤسسات ضروری است.
این کمپانی یا بنگاه اقتصادی می‌تواند علاوه بر اخذ مجوز #نشریات و #روزنامه‌ها و راه‌اندازی آنها در زمینه‌های زیر، فعالیت مکمل ارائه کند و اصطلاحاً این کارها در راستای فعالیت رسانه‌ای آنها قابل توجیه و مشروع است که در غرب به آنها Jobworking می‌گویند.

اشکال راه‌های اداره #مطبوعات

در این نوشتار راه‌های اداره مطبوعات عبارتند از:
۱- حمایت‌های مستقیم دولتی (#سوبسید)
۲- حمایت‌های غیر مستقیم دولتی
۳- حمایت -احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی (شکل مستقیم، مطبوعات ارگانیک و شکل غیر مستقیم، رسانه‌های جناحی)
۴- حمایت افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی
۵- اداره شدن از طریق #آگهی و فروش
۶- اداره رسانه‌ها از طرق اقتصادی غیر رسانه‌ای مثل سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی نظیر بورس یا مسکن و استفاده از منافع در جهت #رسانه
۷- اداره رسانه‌ها از طریق بنگاه‌های اقتصادی رسانه‌ای.
نویسنده مراحل اقتصادی کردن نشریات را در ۱۱ مرحله ترسیم کرده است که در ذیل به بررسی هر یک از مراحل می‌پردازیم.
۱- این بنگاه می‌تواند در امر یک یا چند رسانه روزانه، #هفته‌نامه و #ماهنامه و با عقد قرارداد با صاحبان آنها میزان رابطه خود و نوع درآمد و هزینه‌ها را تعریف کند. هر یک از این رسانه‌ها ‌باید جدا از یکدیگر به بنگاه متصل شوند تا در صورت تعطیلی یکی از آنها لطمه‌ای به دیگران وارد نشود.

۲- علاوه بر این، بنگاه اقتصادی می‌تواند با اخذ مجوز نسبت به تهیه آگهی برای نشریات تحت پوشش خود و همچنین دیگر #نشریات_استانی و حتی برای شرکت‌های #تبلیغاتی دیگر اقدام کرده و احاطه کامل خود را بر کلیه آگهی‌های استان و استان‌های مجاور نشان دهد. این سازمان آگهی پرقدرت می‌تواند نسبت به اخذ آگهی‌های دیگر رسانه‌ها نظیر رسانه‌های #صوتی و #تصویری (#رادیو و #تلویزیون) و #آگهی‌های_محیطی (بیلبورد) اقدام کند. تهیه #تیزرهای تلویزیونی جزو درآمدهای خوب این بنگاه اقتصادی به حساب می‌آید.

۳- ایجاد مؤسسات #چاپ و #لیتوگرافی جهت فعالیت‌های متمرکز روی رسانه‌های داخل بنگاه اقتصادی و اخذ کار از رسانه‌های دیگر، چاپخانه را توجیه‌دار می‌کند و می‌تواند به یک مؤسسه قوی چاپ و لیتوگرافی تبدیل شود. همان‌طور که مستحضرید در بیشتر استان‌ها امروزه فعالیت روی چاپ غیر اقتصادی است اما تمرکز روی چندین رسانه می‌تواند این فعالیت را در استان‌ها احیا کند. بدیهی است راه‌اندازی سیستم‌های چاپ خوب نیاز به وام‌های کلان و تأمین هزینه آنها از سوی وزارت ارشاد به کمک بانک‌‌ها دارد که توان تأمین دستگاه‌های خوب را بالا ببرد.

۴- بنگاه اقتصادی توانایی فعالیت‌های انتشاراتی و تهیه #کتاب از قبیل ویراستاری برای چاپخانه را خواهد داشت. تهیه بروشور، کاتالوگ و برچسب‌های تبلیغی از جمله فعالیت‌های کوچک این بخش است. مجوز نشر کتاب توسط واحدها و بخش‌های دیگر وزارت ارشاد صادر می‌شود و همان‌طور که قبلاً اذعان شد، تشویق و ارائه تسهیلات و تسریع در کار اخذ مجوزها می‌تواند بسیار مؤثر باشد. تهیه و توزیع سی‌دی و فعالیت روی multimedia در این فاز است.

۵- راه‌اندازی آموزش‌های آکادمیک توسط بنگاه اقتصادی، مرحله بعدی است. آموزش‌های علمی- کاربردی، شیوه‌های متمرکز و #پودمانی، آموزش کلاس‌های ضمن خدمت و آموزش زبان از جمله دیگر فعالیت‌های این دسته است که می‌تواند رشته‌های روزنامه‌نگاری و مرتبط و توجیه‌دار با فعالیت‌های رسانه‌ای را در بر گیرد.
هماهنگی #دانشگاه جامع علمی- کاربردی و وزارتخانه‌های دیگر نظیر وزارت آموزش و پرورش در اخذ مجوز برای این مؤسسات از جمله وظایف حمایتی وزارت ارشاد است.

۶- این بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند در خرید و فروش و تهیه ملزومات اولیه کار رسانه‌ای نظیر فیلم، زینک و کاغذ از طرق مختلف اقدام کند. دادن تسهیلات کارت بازرگانی از طریق اتاق‌های بازرگانی و هدایت آنها به سمت تجارت‌های مرزی در استان‌های مرزی جهت برخی امور هماهنگ با فعالیت‌های رسانه‌ای– تجاری مفید خواهد بود.

۷- امروز برگزاری سمینارهای داخلی، محلی و بین‌المللی در ابعاد علمی و تبلیغی، اجرای همایش‌های مختلف، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، مطبوعات و رسانه‌های Multimedia و انجام امور تشریفاتی با هماهنگی رسانه‌ها امکان‌پذیر است. راه‌اندازی بخش تشریفات و امور مربوط به روابط‌عمومی‌های شرکت‌ها و ادارات کل که این شرکت‌ها را بی‌نیاز از داشتن روابط عمومی ‌کند و از طرف دیگر، یک مرکز انتفاعی جهت تغذیه دیگر مراکز از جمله فعالیت‌ها در فاز هفت است.

۸- پذیرش پیمان راه‌اندازی دیگر نشریات تازه تأسیس از تولید خبر تا توزیع یک پروسه حرفه‌ای است که می‌تواند در راستای فعالیت‌های قبلی تعریف شده و قابل دفاع ‌باشد.

۹- مرحله بعد، تأسیس واحد مستقل توزیع است. باور این نکته که بیشترین ضربه را به یک رسانه مکتوب سیستم ناکارآمد توزیع وارد می‌کند، چندان سخت نیست. رسانه‌ها نیز به تنهایی قادر نخواهند بود یک سیستم توزیع را ایجاد کنند اما تجیمع چند رسانه و کانون انتشاراتی این مسیر را قابل توجیه می‌کند. این واحد می‌تواند زیر نظر و کنترل بنگاه اقتصادی، اهداف کامل مؤسسات تحت پوشش بنگاه را برآورده کرده و به دیگر رسانه‌ها نیز خدمات و سرویس ارائه کند.

۱۰- این مرحله تاکنون در کشور مسبوق به سابقه نبوده لیکن با راه‌اندازی قطب‌هایی از آن می‌توان کم‌کم خطرات را کاهش داد و تبدیل به یک منبع پر درآمد کرد. تهیه، تولید و ارائه خبر، تحلیل، مصاحبه، عکس و فیلم‌های خبری به سفارش دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخل و خارج، عقد قرارداد همکاری متقابل با دیگر رسانه‌ها تحت لوای یک مؤسسه زیر نظر بنگاه یا تحت لوای رسانه‌های تحت پوشش مرحله اول، می‌تواند مسیر حرفه‌ای‌گری را کم‌کم در کشور ایجاد کند. همان‌طور که گفته شد این مسیر تاکنون در کشور به دلایل امنیتی شکل نگرفته اما با توجه به گستره وسیع تکنولوژی ارتباطی و انتقال اخبار و مطالب خارج از ساختار و کنترل دولت‌ها ایجاد کانال‌های رسمی که بتواند این مسیر را هدایت شده و رسمی اداره کند و دست‌های پنهان را از بین ببرد، ضروری است و تأخیر در ایجاد آن خسارت‌های زیادی را به بار خواهد آورد. شیوه‌‌‌‌های آن نیز پیش‌بینی شده که در صورت نیاز ارائه خواهد شد.

۱۱- اخذ نمایندگی از دیگر رسانه‌های رسمی و سراسری توسط این مؤسسه قدرتمند هم برای رسانه‌های سراسری توجیه دارد و هم برای بنگاه‌ رسانه‌ای سودآور خواهد بود. برای این مسیر نیز می‌توان کانون یا سازمانی مجزا ولی تحت پوشش بنگاه را شکل داد.
طبیعی است که همه بنگاه‌های رسانه‌ای قادر نخواهند بود در همه زمینه‌ها و ابعاد فوق فعالیت کنند اما رسانه‌ها قادرند در حوزه‌های هم‌راستای خود فعالیت کنند و همراهی و هدایت و کمک اداره‌کل مطبوعات و وزارت ارشاد در کم کردن وابستگی نشریات به دولت از جمله اهداف این طرح است. نمونه این مدل در چند بعد در تبریز و هدایت آن توسط این جانب به عنوان یک الگوی موفق، کاربردی بودن آن را به اثبات رسانیده است. مدل این بنگاه را می‌توان به شکل زیر طراحی و ارائه کرد.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3392

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.