12

حکمرانی خوب، نمودار سینوسی مشارکت و نقش روابط‌عمومی‌ها

  • کد خبر : 5039
حکمرانی خوب، نمودار سینوسی مشارکت و نقش روابط‌عمومی‌ها
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ اولین روز از دهمين هفته‌ی روابط‌عمومی در ایران است که به نام روز روابط‌عمومی؛ حکمرانی خوب و مشارکت کارآمد نام‌گذاری شده است. ده سال پیش در چنین روزهایی تعداد معدودی از فعالان این بخش تصمیم به راه‌اندازی ستاد برگزاری هفته‌ی روابط‌عمومی گرفتند.

در یادداشتی که امیرعباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات در آغازین روز از برگزاری دهمین هفته روابط‌عمومی در اختیار ما آنلاین قرار داده است، آمده:

“۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ اولین روز از دهمین هفته‌ی روابط‌عمومی در ایران است که به نام روز روابط‌عمومی؛ حکمرانی خوب و مشارکت کارآمد نام‌گذاری شده است. ده سال پیش در چنین روزهایی تعداد معدودی از فعالان این بخش تصمیم به راه‌اندازی ستاد برگزاری هفته‌ی روابط‌عمومی گرفتند.

هدف اصلی از این اقدام در اختیار داشتن فرصت بیشتر برای تبیین اهمیت روابط‌عمومی، جلب توجه مسئولان ارشد کشور، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی به مأموریت‌ها و کارکردهای آن، پرداختن به نقاط ضعف و قوت روابط‌عمومی‌ها و توسعه‌ی تحقیق و آینده‌پژوهی در این حوزه بوده و است. خوشبختانه این اقدام در یک دهه‌ی اخیر با استقبال بسیار خوبی از سوی کنشگران روابط‌عمومی مواجه شده و شاهد آن بوده‌ایم که در سراسر کشور مراسم و برنامه‌های متعددی از سوی انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مختلف به بهانه‌ی هفته‌ی روابط‌عمومی برگزار می‌شود.

اما درباره‌ی اولین روز از هفته‌ی روابط‌عمومی ۱۴۰۱ باید اشاره کرد که در تعریف حکمرانی خوب، استفاده‌ی بهینه از منابع در اختیار و اقدامات منتج به رفع نیازهای جامعه در فعالیت نهادها و سازمان‌های مختلف مجموعه‌ی دستگاه‌های حاکمیتی مورد توجه قرار گرفته است. از این حیث، حکمرانی خوب بُن‌مایه‌ی ایجاد اطمینان خاطر و خلق ارزش‌های مادی و معنوی در جامعه است و بدون تردید مردمان چنین جامعه‌ای آمادگی ایفای نقشی مؤثر و مشارکتی کارآمد در برنامه‌های طرح‌ریزی شده از سوی حاکمان خود دارند.

به عبارتی واضح‌تر، حکمرانی خوب سرمایه‌ای به نام «اعتماد» خلق می‌کند. برای مثال در چهار دهه‌ی اخیر و در نظام حاکمیتی موجود در مقاطعی که اعتماد بین حاکمیت و مردم در سطح مطلوبی قرار داشته، میزان مشارکت نیز در برنامه‌های مختلف سیاسی، دفاعی، اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار خوب و رافع بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی بوده و بالعکس. البته این را هم باید اذعان کرد که متأسفانه شیب نمودار مشارکت متزلزل و در مجموع به سمت پایین متمایل بوده است. دستیابی به مشارکت کارآمد زمانی حاصل می‌شود که محصول حکمرانی خوب یعنی “اعتماد” پایدار شود. راستی! در این دوره و زمانه باید به اختصار نوشت. حکمرانی خوب در کشور ما زیر سئوال است. نمودار مشارکت کارآمد، سینوسی است و در نتیجه فاقد اعتماد پایداریم!

نقش روابط‌عمومی؟ مهم و بسیار تعیین کننده است. روابط‌عمومی‌های حرفه‌ای در این دوران سخت، فارغ از مزایای شغلی و مواهبِ بله قربان‌گویی باید با مدیران ارشد خود صریح و شفاف نظرات مردم را در میان گذاشته و انتظارات ذی‌نفعان خود را به مدیران ارشد منتقل کنند و البته از سوی دیگر به جای انفعال، روحیه‌ی امید و تلاش را به جامعه منتقل کنند. کودکان، نوجوانان و جوانان ما حق زندگی دارند و دمیدن ناامیدی در میان آن‌ها بدون تردید نه تنها شایسته نخواهد بود‌ بلکه شرمساری همه‌ی ما را در آینده‌ی ایران عزیزمان در پی خواهد داشت.

به نظرم شعار این هفته‌ی روابط‌عمومی بسیار هوشمندانه از میان اشعار حافظ شیرین سخن انتخاب شده است:

چو غنچه گر چه فروبستگیست کار جهان
تو همچو باد بهاری گره گشا می‌باش”

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5039
  • نویسنده : امیرعباس تقی‌پور

ثبت دیدگاه