18

اهمیت گرافیک اطلاع‌رسان

  • کد خبر : 3296
اهمیت گرافیک اطلاع‌رسان
سلیمی معتقد است گرافیک اطلاع‌رسان یکی از محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین گونه‌های نوین رسانه‌ای است که در سالهای اخیر مورد توجه رسانه ها و روابط عمومی ها قرار گرفته است. چراکه به یاری آن می توان تا حدودی به حل مشکلاتی همچون کمبود زمان و حجم بالایی از اطلاعات کمک کرد.

مریم سلیمی دانش آموخته دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد گرافیک و کارشناسی ارشد روزنامه نگاری است و موضوع پایان نامه های مقطع ارشد او در حوزه گرافیک خبری بوده است.
وی مدرس دانشکده های هنر و ارتباطات دانشگاه سوره است. او به همراه دکتر یونس شکرخواه کتاب «گرافیک خبری و اطلاع رسان» را تألیف و به همراه احمد اشرفی کتاب «گرافیک اطلاع رسان ۲ » را ترجمه کرده است.
به گزارش ما آنلاین، سلیمی همچنین عضو کمیته تخصصی گرافیک دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش و پرورش است. وی بیش از ۳۰ کارگاه آموزشی در حوزه اینفوگرافیک در سراسر کشور برگزار کرده است.
او به همراه همسرش بهروز مظلومی فر بیش از ۱۰۰۰ اینفوگرافیک در این حوزه تولید کرده که برخی از آنها از نوع برهم کنشی بوده است.
وی همچنین دارای قریب به ۳۰ مقاله به طور تخصصی در حوزه اینفوگرافیک است.
این مولف و مدرس اینفوگرافیک علاوه بر علاقمندان ایرانی، اینفوگرافیک را به بانوان خبرنگار افغانستان نیز آموزش داده است.
او همچنین به یاری جمعی از طراحان اینفوگرافیک و با حمایت دبیر و دبیرخانه بیستمین جشنواره مطبوعات، اولین نمایشگاه اینفوگرافیک را در حاشیه بیستمین جشنواره مطبوعات برگزار کرده است.
او بر این باور است که برجسته سازی بصری اطلاعات و ترغیب مخاطب به مطالعه آنها، محدودیت میزان دروازه بانی خبر از سوی رسانه ها بر روی گرافیک خبری و اطلاع رسان ارسالی از سوی روابط عمومی، افزایش امکان به اشتراک گذاری آنها توسط مخاطبان در رسانه های اجتماعی و…، استفاده از گرافیک اطلاع رسان و خبری در سایر منابع و افزایش امکان مشاهده آن از سوی تعداد بیشتری از مخاطبان و… از جمله مزایا و کاربردهای این نوع گرافیک است.
سلیمی معتقد است افزایش توان باور پذیری و عینیت بخشی به اخبار و اطلاعات با ماندگاری ذهنی بالا، صرفه جویی در فضای انتشار با ارائه حجم زیادی از اطلاعات در فضایی محدود، صرفه جویی در وقت مخاطبان؛ کسب حجم بالای از اطلاعات در زمانی محدود، فراهم کردن امکان درک ساده و سریع بصری اخبار و اطلاعات توسط مخاطبان ، پوشش خلاء تصویری دوربینها ، کمک به رسانه ها و سایتها در ایفای وظایف خود به ویژه به لحاظ اطلاع رسانی و آموزش، وسیله ای برای بیان ساده اطلاعات پیچیده ، کمکی موثر برای کاربران در دریافت آنلاین اطلاعات و… از جمله کاربردها و پتانسیلهای گرافیک اطلاع رسان یا همان اینفوگرافیک است.
او باور دارد که علت گرایش به اینفوگرافیک علاوه بر مزایای آن، به ویژگیهای انسان و مغز آن در دریافت اطلاعات بصری دارد ، چراکه پردازش تصاویر در مغز انسان ۶۰ هزار بار سریعتر صورت می گیرد.
وی به استناد مطالعات انجام شده معتقد است ، وجود گرافیک اطلاع رسان در یک مطلب شانس خوانده شدن آن را تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.

#ماهنامه_مدیریت_ارتباطات
۲۸ مقاله درباره اهمیت گرافیک اطلاع رسان را از آرشیو ماهنامه #ماهنامه_مدیریت_ارتباطات تهیه کنید:
http://www.magiran.com/cmmagazine

مخاطبان: مدیران، روزنامه نگاران، فعالان روابط عمومی، جامعه اطلاعاتی، تبلیغات و بازاریابی

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3296
  • نویسنده : مریم سلیمی

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.