14

انتشار اخبار یا انحراف افکار؟

  • کد خبر : 6050
انتشار اخبار یا انحراف افکار؟
هر از چند گاهی برخی اخبار در رسانه‌ها و فضای مجازی داغ می‌شوند. اخباری که شاید در نگاه اول جذاب به نظر بیایند اما دقت در میزان پرداخته شدن به آن‌ها این پرسش را به وجود می‌آورد که چقدر به اولویت‌های اصلی کشور و دغدغه‌های روزمره مردم نزدیکند که این مقدار درباره‌شان سخن گفته می‌شود؟

به گزارش ما آنلاین، انتشار اخبار در حوزه‌های مختلف وظیفه ذاتی رسانه‌هاست، اما اینکه چه اخباری بیشتر دیده شوند تا تاثیرگذار باشند هم از وظایف همان رسانه‌ها به حساب می‌آید. از طرفی رسانه‌های اجتماعی در فضای مجازی چند سالی است که به محلی برای به اصطلاح فعالان رسانه‌ای یا فعالان فضای مجازی که بیشترشان فعالان خودخوانده هستند، تبدیل شده است.

همین فعالان فضای مجازی در بیشتر مواقع با داغ کردن موضوعاتی خاص، فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهند تا جایی که رسانه‌های رسمی هم برای جا نماندن از غافله، مجبور به پرداختن به آن موضوعات می‌شوند.

دعواهای مجازی بر سر برخی اخبار و اتفاقات گاه به جاهای باریک هم می‌کشد، اما بسیاری از این دعواها آن اصل شعبده‌بازان را به یاد می‌آورد که برای پرت شدن حواس بیننده از دست راستی که پرنده از آن بیرون می‌آید، دست چپ را می‌جنبانند.

دقت در بسیاری از موضوعاتی که هر از چندی در رسانه‌ها داغ می‌شوند این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا آن موضوع تا این حد ارزش داشته که فضای رسانه‌ای یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد و همه به آن بپردازند و اینکه آن موضوع تا چه حد با دغدغه اکثریت مردم نزدیک است؟

دیروز بود که محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به اظهارات امیرحسین بانکی‌پور که دختران ایرانی را به ازدواج بین‌المللی ترغیب کرده بود، نوشت: می‌خواهند حواس مردم را از مصوبه غم‌بار مجلس درباره فضای مجازی پرت کنند.

اشاره آذری‌جهرمی به مصوبه روز یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره خارج کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از حدود صلاحیت و وظایف هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و سلب کردن حق اعتراض افراد حقیقی و حقوقی به مصوبات این شوراها بود.

بررسی فضای مجازی و رسانه‌ها نشان می‌دهد که اظهارات بانکی‌پور و واکنش آذری‌جهرمی یکی از داغ‌ترین موضوعات روز گذشته بوده است.

با این حال شاید بتوان گفت در حالی که سخت شدن وضعیت معیشتی، قرمز بودن بورس، نرخ ارز، افزایش اجاره‌بها و در کل مشکلات اقتصادی برای مردم کوچه و بازار از بالاترین اولویت برخوردار است، اما چنین مباحثی در فضای مجازی بیشتر داغ می‌شود و مخاطب را به یاد ترفند شعبده‌باز می‌اندازد.

یا مثال دیگر جنجال اخیر درباره اقدامات یک اینفلوئنسر گردشگری بود که چند روزی فضای مجازی و رسانه‌ها را به خود سرگرم ساخت در حالی که در همان روزها نرخ ارز که رابطه مستقیم با معیشت مردم دارد رکوردی تازه از خود به جا گذاشته بود، اما داغ شدن موضوع این اینفلوئنسر، آن موضوع را به حاشیه برد.

از این دست مثال‌ها می‌توان به وفور یافت از جمله پرداختن بیش از حد به حاشیه‌های جشنواره کن.  فعالیت برخی فعالان فضای مجازی که به “پروژه‌بگیر” هم معروفند و داغ کردن موضوعاتی خاص در برهه‌های خاص هم از موضوعاتی است که می‌تواند به همان ترفند شعبده‌باز مرتبط باشد.

در این میان نقش رسانه‌های رسمی و جدی شاید اینجا پررنگ‌تر باشد و همانطور که رهبر انقلاب بارها گفته‌اند علاوه بر مسئولین، رسانه‌ها هم باید بیشتر روی اولویت‌های اصلی مردم از جمله مشکلات اقتصادی تمرکز کرده و موضوعات حاشیه‌ای را که بیشتر به انحراف افکار عمومی از دغدغه‌های مردم منجر می‌شوند، به حاشیه ببرند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=6050
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه