9

ارتباط روابط‌عمومی و رسانه

  • کد خبر : 3139
ارتباط روابط‌عمومی و رسانه
رهنمودهای زیر آنچنان جامع نیستند که قادر باشند در تمام شرایط اثربخشی داشته باشند، اما کمک می‌کند که در برخورد با خبرنگاران، شما را حرفه‌ای نشان دهد.

به گزارش ما آنلاین، ۱- همیشه صداقت خود را نشان دهید: بنیان نهادن اعتبار، تلاش‌های بی‌دریغی را می‌طلبد و در این بین هیچ چیز به اندازه صداقت قادر نیست که ایجاد اعتبار کند. اگر در تعامل با رسانه‌ها، صداقت خود را ثابت کنید، آنها نیز برخورد منصفانه‌‌ای با شما خواهند داشت. برخورد منصفانه رسانه در حیطه برخورد متعادل و عینی‌گرایی خلاصه می‌شود و حاشیه‌های مطالب را برایتان بازگو می‌کنند حتی نکات منفی، اما شما هم باید متقابلاً چنین واکنش صادقانه‌ای را از خود بروز دهید.
۲- قوانین بازی را هر چه سریع‌تر ایجاد کنید: از میان مهم‌ترین قوانین باید به این مورد اشاره کرد که هر چیزی را به صورت رسمی و علنی بیان کنید. تحت برخی شرایط، خبرنگاران این اجازه را به خود می‌دهند که از اظهارات غیر علنی و غیر رسمی شما به نفع خود استفاده کنند.
۳- استناد به چیزی نکنید: در آمریکا رسم است که وقتی می‌خواهند اعتبار خبر را افزایش دهند، استناد می‌کنند «به نقل از منابع نزدیک به کاخ سفید». کارگزاران صادق روابط‌عمومی باید از این عرف، دور بمانند اما این یکی از روش‌هایی است که رسانه‌ها در به جریان انداختن اطلاعات، چند وجهی عمل ‌کنند تا بر این اساس، آنها را به تأیید برسانند. اجازه دهید که با این عامل مقابله کنیم و بدون استناد کردن به جایی یا چیزی، همه مخاطبان به پیشنهاد و عقیده شما اعتبار قائل شوند.
۴- زمینه‌چینی کردن: تنها توجیه مناسب برای بیان غیررسمی مطالب، قرار دادن آن در زمینه‌های قبلی است که بدون این کار، گزارشگران از مطالب شما سوء تعبیر کرده یا نسبت به شغل و منصبتان دچار تردید می‌‌شوند. استفاده از پیش‌زمینه‌ها در اظهار نظرهای غیر رسمی تبدیل به شیوه‌ای متعارف و مشروع شده است، لیکن از این امر هم احتمال سوء استفاده وجود دارد.
۵- به تماس‌های تلفنی خبرنگاران پاسخ دهید: هرگز از ترس اینکه مبادا گزارشگر رسانه به شما بگوید که این شغل مناسب حالتان نیست یا از بیم اینکه وظایفتان را انجام نداده‌اید، سعی نکنید که تماس‌های تلفنی آنان را بی‌پاسخ بگذارید. اگر خبرنگاران اطلاعات را از طریق شما کسب نکنند، مجبور می‌شوند که به منابع خبری و اطلاعاتی دیگر رجوع کنند و قاعدتاً این مطلوب شما نخواهد بود.
۶- آنچه را که اصحاب رسانه می‌خواهند در اختیارشان قرار دهید ،نه آنچه را که شما دوست دارید ارائه شود.
۷- دوشادوش هم پیش بروید و خبرنگاران را با انبوهی از اطلاعات بمباران نکنید: هر آنچه که اتفاق می‌افتد ضرورتاَ ارزش خبری ندارد و از آنجایی که گزارشگران و دبیران خبر رسانه‌ها به این موضوع آگاهی و حساسیت دارند، لذا در صورت ارائه اطلاعات نه چندان جالب و مفید که دارای ارزش خبری هم نیستند، به احتمال زیاد از توجه به مطالب شما خودداری خواهند کرد.
۸- تصور نکنید که گزارشگران دائم در تعقیب شما هستند: اگر موفق به برقراری روابط کاری مناسب با خبرنگاران و گزارشگران شدید، تصور نکنید که از این به بعد چشم‌انتظار دریافت کمک‌های شما هستند یا اینکه مدام در جست‌وجوی شما خواهند بود.
۹- سعی در ارعاب گزارشگران نکنید: به رؤسای خود اجازه ندهید از شما درخواست ارعاب خبرنگاران را بکنند، زیرا شما نقش رابط را بازی می‌کنید یعنی فردی که عامل برقراری و ارتباط با رسانه‌هاست.
۱۰- قرارنیست که به دادگاه عرض حال دهید یا اینکه مطالبتان را تا انتها پیگیری کنید: ذات تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این است که اجازه دهید رسانه‌ها به این مهم بپردازند و انتشار اخبار شما را به عهده داشته باشند اما اگر اصرار دارید که کنترلی فراتر از رسانه‌ها و دست‌اندرکاران داشته باشید، پس اطلاعیه خود را به عنوان یک سند رسمی منتشر کنید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3139

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.