8
شماره ١٤٤ ماهناهه مدیریت ارتباطات منتشر شد

اتاق پژواک کجاست؟ حباب فیلتر کدام است؟

  • کد خبر : 5365
اتاق پژواک کجاست؟ حباب فیلتر کدام است؟
ماهنامه مدیریت ارتباطات که وارد سیزدهمین سال انتشار خود می‌شود، به پله ١٤٤ رسید.

به گزارش ما آنلاین، امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول این ماهنامه در سرمقاله این شماره از هادی خانیکی، استاد نامدار ارتباطات گفته است و از اینکه او چطور بیماری خود را هم به سرمایه‌ای برای گفت‌وگو تبدیل کرده است.

اما پرونده اصلی تازه‌ترین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به دو مفهوم بسیار مهم و کلیدی در این روزهای جهان ارتباطات می‌پردازد: «اتاق پژواک» و «حباب فیلتر».

حباب فیلتر حالتی از جداسازی یا انزوای فکری است که در نتیجه جستوجوهای شخصیسازیشده پدید میآید. در این حالت، الگوریتم وبسایت حدس میزند که کاربر انتظار دیدن چه چیزهایی را دارد و نتایج دلخواه را بهصورت گزینشی نمایش میدهد. اتاق پژواک هم وضعیتی است که در آن ما بیش از حد در معرض اخباری قرار میگیریم که دوست داریم، یا با آنها موافقیم، بهطوری که فهم ما را از واقعیت تحریف میکند، زیرا یک طرف را بیش از حد میبینیم اما طرف دیگر را بهاندازه کافی نمیبینیم، در نتیجه فکر می‌کنیم واقعیت اینگونه است. گفت‌وگو با واضعِ نظریه حباب فیلتر، «الی پریسر» یکی از مهم‌ترین مطالب این پرونده است. جز این مسعود زمانی، محمد رهبری، مصطفی سلیمانی و مسعود سپهر هم مطالب قابل تأمل درباره این دو مفهوم نوشته‌اند. علی ورامینی، سردبیر ماهنامه هم در مطلبی مفصل با تیتر «از گوشه‌ی برون آی…» به این موضوع اشاره کرده که علیرغم همه این که در حباب فیلتر احاطه شدیم و در اتاق پژواک گیر افتادیم می‌توان تا حد زیادی هم ابتکار عمل را به‌دست گرفت و یکسره منفعل نباشیم.

تماشایی شدن جنگ

جنگ اوکراین از منظر رسانه و ارتباطات برای این مهم است که در هزاره سوم و بعد از انقلاب‌های ارتباطاتی و رسانه‌ای، جهان غرب هرگز این چنین جنگ را بیخ گوش خود احساس نکرده است. نه اینکه جهان این سال‌ها در صلح بوده باشد، اما همیشه جنگ جایی دور از غرب و جایی دیگر بوده است. واکنش رسانه‌های اصلی به این جنگ واقعیت‌های بسیاری را برای همه هویدا کرد. از سوی دیگر کسی گمان نمی‌کرد در این عصر کشوری به‌راحتی و بدون اقناع افکار عمومی جهان وارد جنگ با کشوری دیگر شود. همچنین حجم بمباران خبر، عکس و ویدئو از این جنگ قطعا تاثیرات بسیار زیادی روایت جنگ خواهد گذاشت. در پرونده‌ای سعی کرده‌ایم این موارد را بیشتر بررسی کنیم. سیدعلی محمودی، عفیفه عابدی، ابوالفضل رجبی و فرهاد محرابی نویسندگان مطالب این پرونده هستند.

محصول به مثابه رسانه

طبق روال پیشین صفحات ثابت با نویسندگان ثابت هم در این شماره ادامه دارد. نیوشا طبیبی، پژوهشگر غذا درباره آش و نقش تاریخی آن گفته است. مریم بهریان، روانشناس از شیادی عاشقانه در شبکه‌های اجتماعی گفته و نگاهی به مستند «کلاهبردار تیندر» داشته است. اشکان قشقایی، پژوهشگر معماری، درباره مسئله بسیار مهم اینکه «فضا» چطور به «مکان» تبدیل می‌شود، نوشته است. امیر جدیدی، عکاس و روزنامه‌نگار در صفحۀ روایت عکس، تجربه خودش در سفری به شمال و همراهی با غسال‌های داوطلب در دوران اوج کرونا را روایت کرده است و حسین گنجی هم در آخرین شماره از «برند شخصی» سراغ محمود سریع‌القلم رفته است. همچنین منصور ساعی، استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی، در صفحه تحلیل روز طرح صیانت را از منظر اقتصادی و منافع گروه‌های درگیر این طرح تحلیل کرده است.

جز این‌ها نیما معین‌‌پور، باستان‌شناس رسانه و فناوری با استمداد از هایدگر به این پرداخته است که هر محصول یک رسانه است و اینکه هر محصول به هدف و مقصودی وابسته است و «هاله‌ای سیال» در موقعیت‌های مختلفی که افراد با آن سروکار دارند، بروز پیدا می‌‌کند.

ماهنامه مدیریت ارتباطات به شما کمک می‌کند که از جهان جدید، جهان ارتباطات سر در بیاورید.

صاحب‌امتیاز این ماهنامه مؤسسه مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل است، مدیرمسئول: امیرعباس تقی‌پور، سردبیر: علی ورامینی، تحریریه: حسن نمکدوست تهرانی، محسن آزموده، آرمین هاشمی، ابوالفضل رجبی، مسعود شاه‌حسینی، محسن محمودی و با تشکر از حسین گنجی، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراح جلد: وند/ حامد شجاعی، صفحه‌آرایی: نگار آشتیانی، روابط‌عمومی: یگانه قاسمی و دیگر همکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات: بهروز تقی‌پور، روشن مهدوی‌نیا، سمیرا کیانی، آزاده آخوندی هستند.

شماره ۱۴۴ ماهنامه مدیریت ارتباطات را می‌توانید از فروشگاه‌ دیجی‌کالا سفارش دهید یا نسخه الکترونیک تمامی شماره‌ها را از طاقچه و مگیران خریداری کنید. علاقمندان جهت خرید نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک سالیانه می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگیرند.

ماهنامه مدیریت ارتباطات را از دیجی‌کالا تهیه کنید یا با بخش توزیع به شماره تلفن: ۸۸۳۵۶۴۳۶-۰۲۱ تماس بگیرید، طاقچه و مگیران دیگر راه‌های خرید آنلاین این نشریه هستند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5365
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

ثبت دیدگاه