18

آیا حذف محتوا از یک سایت خبری مجاز است؟

  • کد خبر : 3187
آیا حذف محتوا از یک سایت خبری مجاز است؟
آیا حذف محتوا از روی یک سایت مجاز است یا خیر. در ایران نمونه‌های متعددی داریم از اینکه یک خبر یا گزارش پس از مدتی از روی وب‌سایت حذف می‌شود.

به گزارش ما آنلاین، رویترز در هندبوک خود آورده که هیچ‌گاه، یک مطلب از رویترز نباید حذف شود. دلیلی که برای این امر ذکر شده این است که اولاً این کار بی‌صداقتی است و ثانیاً یک امتیاز ناعادلانه به کسانی که آن را خوانده‌اند تعلق گرفته و از دیگرانی که آن را از دست دادند دریغ می‌شود.
حتماً خود شما در این مواقع به دنبال صفحه آرشیوشده آن سایت یا اسکرین‌شات آن بوده‎‌اید. به این ترتیب آنچه برای رویترز اهمیت دارد، حقوق مخاطب است. حتی مخاطبی که یک مطلب را نخوانده، نباید از خواندن آن در فرصت دیگر منع شود. حتی در این هندبوک آمده که حذف برخی از لغاتی که پس از انتشار مطلب و بازخوانی آن ضروری به نظر نمی‌رسد، باید با بیان اصلاحیه در ذیل مطلب باشد.
بی‌بی‌سی هم در بخش سوم راهنمای خود با عنوان دقت می‌گوید که تنها به سه دلیل ممکن است یک مطلب را از وب‌سایتش حذف کند: دلایل حقوقی داشته باشد، امنیت شخصی فردی را به خطر بیاندازد یا به نوعی استانداردهای این شبکه را به خطر انداخته که امکان اصلاح آن وجود ندارد.
در این شرایط هم این وظیفه سردبیر ارشد است که با نگاهی به راهنمای سردبیری و با مشورت مدیران مربوطه چنین کاری را انجام دهد.
بی‌بی‌سی در راهنمای خود آورده که به آرشیو خود به چشم یک آرشیو عمومی دائمی نگاه می‌کند و از این رو حق پاک کردن محتوا را برای خود محدود کرده است (این را مقایسه کنید با رفتاری که در ایران با محتوای مربوط به سایت ریاست‌جمهوری سابق شد. سایت در همان روزهای آخر به‌طور کامل پاک شد و وعده داده شد که در وب‌سایت دیگری بارگذاری خواهد شد که این کار تاکنون صورت نگرفته است).

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3187
  • نویسنده : مصطفی مسجدی آرانی

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.