14
نهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت

از چالش‌های روابط‌عمومی در کسب‌وکارها تا لزوم توجه به Big Data

  • کد خبر : 6304
از چالش‌های روابط‌عمومی در کسب‌وکارها تا لزوم توجه به Big Data
نهمین کنفرانس روابط ‌عمومی و صنعت با موضوع «روابط‌ عمومی صنعت در ایران، تجربه‌ها و روندها» صبح شنبه یکم مرداد در محل هتل المپیک تهران با حضور مدیران، کارشناسان و علاقه‌مندان به حوزه ارتباطات، روابط عمومی و صنعت برگزار شد.

به گزارش ما آنلاین، به نقل از دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی، در ابتدای کنفرانس بهنام تقی‌پور، دبیر نهمین کنفرانس روابط‌ عمومی و صنعت با حضور در جایگاه با اشاره به اینکه «در ایران پیوند و تعامل بین صنعت و روابط عمومی به‌دلیل تجربه عوامل و متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مدیریتی و فناورانه کم‌وبیش با فرازوفرودهایی رو‌به‌رو بوده» بیان کرد: «در نهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت، روی تجربه‌ها و روندها تمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم به شناسایی و تحلیل چالش‌ها و ظرفیت‌ها، پیشران‌ها و بازدارنده‌ها در زمینه مسائل صنعت در ایران و کنشگری روابط عمومی بپردازیم.»

او ادامه داد: «اهمیت این امر زمانی دوچندان می‌شود که بپذیریم روابط عمومی در هر جامعه‌ای متأثر از شرایط و عوامل کلان اجتماعی، فرهنگی و فناورانه آن جامعه است و این کنفرانس فرصتی است تا برخی از مهم‌ترین این عوامل را بررسی کنیم.»

سپس در ادامه این رویداد که اجرای آن را شریف‌رضا مجد بر عهده داشت، بیانیه هیئت علمی توسط منصور ساعی، رئیس کمیته علمی قرائت شد.

در بخشی از بیانیه کمیته علمی کنفرانس ضمن تقدیر از تدوین و نگارش و ارسال مقالات ارزشمند از سوی پژوهشگران مطالعات ارتباطی و روابط عمومی در بخش فراخوان عمومی، به‌منظور نگارش مقالات مسئله‌محور، کاربردی و نوآورانه در کنفرانس‌های بعدی موارد ذیل را به‌عنوان پیشنهاد ارائه دادند:

  1. از نظر علمی بیشتر مقالات از حداقل معیارهای ساختاری، مسئله‌مندی، روش‌شناسی، انسجام موضوعی ارائه استدلال، فکت‌ها و شواهد و تجزیه‌وتحلیل و تبیین‌های دقیق برخوردار بودند.
  2. بسیاری از مقالات دریافتی انطباقی با محورهای معرفی‌شده کنفرانس نداشتند.
  3. در چندین مقاله موارد عنوان مقاله با ادبیات، محتوا و نتایج مقاله هم‌خوانی نداشت.
  4. مقالات فاقد ایده‌ها و داده‌ها و نتایج نوآورانه، تحلیلی و تبیینی و کاربردی بودند.
  5. استفاده از منابع و ارجاعات قدیمی و به‌روز نبودن محتواها، مشکل دیگر اکثر مقالات بود.

سپس با تشکیل هیئت‌رئیسه متشکل از ناصر رزاق‌منش، محمدحسین استاد، مریم سلیمی و ناهید مؤنسان اولین مقاله با عنوان «الگوی مسئولیت اجتماعی سازمانی در روابط عمومی حرفه‌ای» توسط علیرضا عبداللهی‌نژاد ارائه شد.

این مقاله که توسط علیرضا عبداللهی‌نژاد، دانشیار گروه آموزشی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی و یوسف سامانی‌پور، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به نگارش درآمده بود، به‌طور ویژه به موضوع مسئولیت اجتماعی و اولویت آن در روابط عمومی پرداخته بود.

در ادامه خلاصه‌ای از مقاله‌ ارائه‌شده در کنفرانس آورده شده است: dr.abdolahinejad

«در سال‌های اخیر، مقوله مسئولیت اجتماعی سازمانی در اولویت و دستور کار روابط عمومی‌های حرفه‌ای قرار گرفته و تلاش شده تا از این رهگذر جهت کمک به توسعه پایدار، حفظ محیط زیست، ارتقای ارزش‌های والای بشری، حقوق بشر و… به کار گرفته شود. مسئولیت اجتماعی سازمانی در واقع یک مدل کسب‌و‌کار خودتنظیمی است که به سازمان کمک می‌کند تا از نظر اجتماعی نسبت به ذی‌نفعان، عموم و جامعه گسترده‌تر پاسخگو باشد.

در این بین، با توجه به نوپدید بودن مسئله مسئولیت اجتماعی سازمانی در مدیریت و فعالیت حرفه‌ای روابط عمومی‌ها در ایران؛ در سطوح نظری و کاربردی، این پژوهش در نظر دارد با روش تحقیق کیفی و با استفاده از روش مصاحبه کیفی (عمقی) از طریق مراجعه به آرا و نظرات استادان دانشگاه، صاحب‌نظران و مدیران مرتبط، الگوی مسئولیت اجتماعی در نهاد روابط ‌عمومی در ایران را ترسیم و ارائه کند.

نتایج پژوهش بیانگر آن است که اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی در حوزه روابط ‌عمومی با توجه‌ به شرایط زمینه‌ای، علّی و مداخله‌گر، با تدوین استراتژی‌های تأمین اعتبار، هم‌فهمی با مخاطب، پایداری برنامه‌ها، اقناع مدیران برای اجرای مسئولیت اجتماعی، تخصصی‌شدن مسئولیت اجتماعی و برجسته‌سازی فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی در افکار عمومی، پیامدها و نتایجی همچون «افزایش سرمایه نهادی»، «منفعت دوسویه و متقابل برای سازمان و مخاطب»، «توسعه و تعالی سازمانی در تولید»، «ایجاد اشتغال» و «حفاظت و صیانت از محیط ‌زیست» را به همراه خواهد داشت.»

سخنرانی حسین زاده‌قشمی، مدیرکل ارتباطات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نهمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت، بخش دیگر این کنفرانس بود.

او با تأکید بر اینکه امروزه در مدیریت روابط عمومی توجه و استفاده از بیگ‌دیتا می‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، بیان کرد: «پلتفرم‌ها با استفاده از همین بیگ‌دیتا می‌توانند به سیاست‌مداران، حکمرانان و مدیران امکان دسترسی بر افکار عمومی در لایه‌های مختلف مخاطب بدهند و در ادامه با استفاده از آن طراحی استراتژی رسانه‌ای انجام داد و پاسخ به مسائل را طراحی کرد.»

او در بخش دیگری از سخنان خود بحث مسئولیت‌های اجتماعی را مطرح و تأکید کرد این موضوع می‌تواند روی مدل‌سازی سازمانی تأثیر داشته باشد.

در ادامه کنفرانس روابط عمومی و صنعت، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، رئیس شورای سیاست‌گذاری که به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا در مراسم حضور نداشت، به‌صورت تماس تصویری سخنرانی کرد.

پنل تخصصی «چالش‌های روابط‌ عمومی در کسب‌وکارهای مبتنی بر اعتماد مخاطب» بخش دیگر این رویداد بود که با حضور امیرعباس تقی‌پور، دبیرکل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو-ایران؛ نگار عرب، مدیر روابط‌ عمومی تپسی؛ مهدی فروغی، مشاور مدیرعامل یکتانت؛ امیرحسن‌ موسوی، مدیر ارتباطات دیجی‌کالا و علی ورامینی، سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات برگزار شد.

در بخش اول این پنل زیرمجموعه‌بودن واحد روابط‌ عمومی در بخش‌های مختلف سازمانی به چالش کشیده شد و به مزایا و معایب آن پرداخته شد. در بخش دوم این پنل یک‌ساعته درباره چالش‌های موجود در کسب‌وکارها و همچنین نحوه اعتمادسازی در یک سازمان صحبت شد.

دومین مقاله ارائه‌شده در این کنفرانس که از میان مقالات ارسالی به دبیرخانه و توسط کمیته علمی انتخاب شده بود، به مقاله‌ای با عنوان «نقش روابط ‌عمومی در برندینگ شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک طرف سوم در صنعت» اختصاص داشت که توسط سمیه طیبی ارائه شد.

در ادامه خلاصه‌ای از این مقاله آورده شده است: somayeh tayebi

«شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات لجستیک، شخص ثالث (۳PL) هستند که پردازش سفارش خدماتی مانند انبارداری، چیدمان، بسته‌بندی و حمل‌ونقل را ارائه می‌دهند. شرکت‌های لجستیک، کالاها را از شرکت‌ها دریافت، پردازش، ذخیره و حمل می‌کنند. مدل کسب‌وکار شرکت‌های لجستیکی به‌صورت کسب‌وکار به کسب‌وکار (B2B)  است. مشتریان این شرکت‌ها، شرکت‌های دیگری هستند که یا تولیدکننده مواد خام یا تولیدکننده محصول نهایی هستند. برندینگ یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که کمک می‌کند یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات لجستیک خود را با مشتریان بالفعل و بالقوه مرتبط کند تا بتواند سهم خود را در بازار رقابتی کسب‌و‌کار خدمات لجستیک حفظ کند یا با دستیابی به فرصت‌های بیشتر سهم خود را افزایش دهد.

هدف از ارتباطات برند ارتقای سطح ارزش ویژه برند نزد مشتریان و سایر ذی‌نفعان است، در نتیجه این فعالیت در هر یک از گام‌‌های مدیریت برند تأثیرگذار است.

روابط عمومی با فعالیت‌های ارتباطی‌ای مرتبط است که برای ایجاد و حفظ وجهه و ارتباط سازمان با مردم طراحی شده‌اند. روابط عمومی از طریق خلق ارزش و اعتبار برند و حفظ پویایی برند، با مشتری هدف ارتباط برقرار می‌کند، به گونه‌ای که باعث ایجاد علاقه به برند می‌شود و آن را به یک کالای اجتماعی تبدیل می‌کند که مشتریان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.»

سومین مقاله با عنوان «روابط عمومی صنعت و راهبردهای پاسخ به بحران؛ تجربه‌های موفق جهانی و توصیه‌هایی برای شرکت‌های ایرانی» توسط منصور ساعی ارائه شد. dr.saee

در این بخش مینا نظری، گیتا علی‌آبادی و سیاوش صلواتیان به اعضای هیئت‌رئیسه اضافه شدند.

در این مقاله به چیستی بحران، تمایز آن با ریسک و مسئله و مدیریت آن، اقدامات در چرخه مدیریت بحران، چک‌لیست‌های قبل، ابتدا، حین و بعد از بحران، پاسخ روابط عمومی به بحران، راهبردهای پاسخ روابط عمومی به بحران، درک ارزش زمان و ساعات طلایی بحران پرداخته شده است.

همچنین دو بحران در شرکت باتری‌سازی انرجایزر و شرکت جنرال‌موتورز بررسی و در پایان توصیه‌هایی برای پاسخ مؤثر سازمان روابط عمومی به بحران در ایران مطرح شد.

سپس آخرین مقاله توسط دکتر مهدخت بروجردی علوی با عنوان «الگوی بومی شایستگی مدیران روابط عمومی دولتی در ایران » ارائه شد.

پایان‌بخش این کنفرانس تجلیل و تقدیر از دکتر مهدخت بروجردی بود که با گفت‌وگوی تصویری و حضور مجازی دکتر هادی خانیکی آغاز و سپس ویدئویی درباره سال‌ها فعالیت وی  با حضور استادان و پیشکسوتان حوزه ارتباطات و رسانه و همچنین مدیران و وزرایی که مهدخت بروجردی مدیریت روابط عمومی آن نهادها را بر عهده داشته، پخش شد.

پیش از اهدای لوح و تندیس به این استاد پیشکسوت، خسرو رفیعی، یونس شکرخواه و سرهنگ ایزدی از مدیران فراجا و دکتر فرقانی از استادان دانشگاه علامه طباطبایی و همسر دکتر مهدخت بروجردی از دیگر سخنرانانی بود که در این مراسم حضور یافتند و درباره این استاد صحبت کردند.

این مراسم تقدیر با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات به پاس سال‌ها تدریس، خدمات ارزشمند و تلاش دکتر مهدخت بروجردی در حوزه ارتباطات و روابط ‌عمومی در نهمین دوره کنفرانس روابط عمومی و صنعت برگزار شد.

در پایان مراسم نیز گواهی ۱۰ساعته حضور در این کنفرانس از طرف باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو به تمامی شرکت‌کنندگان اهدا شد.

در نهمین دوره از این رویداد موضوعاتی همچون «روابط‌ عمومی و تعالی صنعت، روابط‌ عمومی، نشاط و سلامت سازمان‌های صنعتی، روابط‌ عمومی صنعت و تعلق سازمانی کارکنان، روابط‌ عمومی صنعت و مدیریت هویت برند سازمان، روابط‌ عمومی صنعت و تاب‌آوری سازمان‌ها در مخاطرات و بحران‌ها، روابط‌ عمومی صنعت و تاب‌آوری اجتماعی در مخاطرات و بحران‌ها، روابط‌ عمومی صنعت و مدیریت مسائل و مخاطرات صنعتی، روابط‌ عمومی صنعت و سرمایه اجتماعی، روابط‌ عمومی صنعت و مسئولیت اجتماعی» با توجه به شرایط و نیازهای روز جامعه صنعتی و روابط‌ عمومی کشور، به‌عنوان محورهای اصلی انتخاب شده‌ بود.

این خبر در طول برگزاری کنفرانس به روزرسانی شده است.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=6304

    ثبت دیدگاه