3

روابط‌عمومی به‌مثابه یک بازیگر در عرصه دیپلماسی

  • کد خبر : 5352
  • 28 اردیبهشت 1401 - 15:28
روابط‌عمومی به‌مثابه یک بازیگر در عرصه دیپلماسی
اگر در گذشته دیپلماسی رسمی، تنها عرصه کنشگری و بازیگری دیپلمات‌ها و مقامات رسمی و سیاسی بین دولت‌ها باهم بود، براثر تحولات سریع و گسترده تاریخی و فرهنگی رسانه‌ای و فناورانه در چند دهه گذشته، در عرصه دیپلماسی کنشگران و بازیگران دیگری هم سر برآوردند و مفاهیم جدیدی نظیر دیپلماسی رسانه‌ای، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی و نظایر آن هم‌تراز دیپلماسی رسمی اهمیت پیدا کردند.

به گزارش ما آنلاین، منصور ساعی، استادیار ارتباطات پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی در یادداشتی درباره عنوان چهارمین روز از هفته ملی روابط‌عمومی «روابط‌عمومی؛ دیپلماسی عمومی، انگاره ملی» آورده است:

اگر در گذشته دیپلماسی رسمی، تنها عرصه کنشگری و بازیگری دیپلمات‌ها و مقامات رسمی و سیاسی بین دولت‌ها باهم بود، براثر تحولات سریع و گسترده تاریخی و فرهنگی رسانه‌ای و فناورانه در چند دهه گذشته، در عرصه دیپلماسی کنشگران و بازیگران دیگری هم سر برآوردند و مفاهیم جدیدی نظیر دیپلماسی رسانه‌ای، دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی و نظایر آن هم‌تراز دیپلماسی رسمی اهمیت پیدا کردند. اهمیت این تحولات آن‌چنان است که امروزه یکی از حوزه‌های کنشگری روابط‌عمومی در سازمان‌های پیشرو، دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی است.

روابط‌عمومی سازمان‌های ایرانی به‌ویژه روابط‌عمومی وزارتخانه‌هایی امور خارجه، نفت و انرژی و همه صنایع و شرکت‌هایی که به انجام مأموریت و ارائه خدمات و محصولات در عرصه فراملی می‌پردازند، باید ارزش رسانه و کنشگری رسانه‌ای را برای تأثیرگذاری بر دولتمردان و مدیران و کسب‌وکارهای در سطح بین‌المللی درک کنند و از تمام ظرفیت رسانه‌های در اختیار خود (وب‌سایت‌های سازمانی و.) و سایر رسانه‌های رسمی بین‌المللی و همچنین رسانه‌های اجتماعی متنوع و پرکاربر بهره بگیرند تا بتوانند خود را به دولت و جوامع هدف معرفی کنند و به خلق تصویر و شهرت مطلوب خود در ذهن آن‌ها کمک کنند.

متأسفانه هنوز وب‌سایت بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مهم اقتصادی و فرهنگی ایرانی، دارای نسخه انگلیسی (به‌عنوان یک زبان مشترک در عرصه دیپلماسی بین‌المللی) جامع، به‌روز و مفید و مرتبط با نیازها و خواسته‌های مخاطبان هدف بین‌المللی نیست و حتی در برخی موارد انگلیسی ندارند یا به‌روز نشده است که این کوچک‌ترین فعالیت در راستای دیپلماسی رسانه‌ای است که روابط‌عمومی سازمان‌های رسمی ایرانی باید انجام دهند. اگر دیپلماسی عمومی را نیز را یک راهبرد ارتباطی ویژه و هدفمند بدانیم که برای ساخت یک تصویر مثبت از یک کشور که نزد افکار عمومی و مردم یک کشور خارجی بدانیم، به برنامه‌ها و ارتباطات میان فرهنگی و آموزشی و علمی و هنری شهروندان سایر کشورها اشاره دارد که دقیقاً مرتبط با مأموریت‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی است. برگزاری رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری بین ملت‌ها، تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های بین کشورها، ارتباطات علمی و فرهنگی بین ملت‌ها (توریسم و دیپلماسی علمی یا برگزاری همایش‌های علمی و فرهنگی)، تولید و ترجمه و مبادلات هنری موسیقی، نقاشی، شعر، ادبیات و رمان یا تولید محتوای فرهنگی و سرگرمی محور (فیلم و سریال، انیمیشن، بازی و…) با ملت‌های دیگر و تولید محتوا در رسانه‌های آنلاین و رسانه‌های اجتماعی به زبان ملت‌های هدف یا مقصد، از‌جمله حوزه‌های دیپلماسی عمومی هستند که در چارچوب وظایف و مأموریت‌های روابط‌عمومی‌ها می‌گنجد.

درواقع روابط‌عمومی به‌مثابه یک بازیگر خلاق و دغدغه مند، با در پیش گرفتن راهبرد دیپلماسی عمومی، برای مردمان یک کشور خارجی و نه‌فقط دولتمردان، از فرهنگ و هویت ملی و منافع ملی ایرانیان و ارزش‌ها و توانمندی‌های آن شناخت ایجاد می‌کند و یک گفت‌وگو و تعامل فرهنگی بین ملت و فرهنگ‌ها شکل می‌دهد… روابط‌عمومی با درپیش گرفتن راهبرد دیپلماسی عمومی سعی دارد با تأکید بر آداب‌ورسوم و سنن ملی و فرهنگی یک کشور به‌عنوان یک قدرت نرم، در راستای تأمین منافع ملی، تصویرسازی مثبت از هویت ملی و ایجاد خوش‌نامی و شهرت مطلوب کشور و ملت نقش ایفا کند.

روابط‌عمومی ایرانی به‌عنوان یک نهاد ارتباطی می‌تواند یک بازیگر مهم در عرصه دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی باشد؛ زیرا در دوره کنونی، مخاطبان روابط‌عمومی به مخاطبان ملی و محلی محدود نیست‌، بلکه با گسترش رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین دارای مخاطبان و کاربرانی فراملی است؛ بنابراین استراتژی‌ها و رویکردهای ارتباطی و تولیدات رسانه‌ای روابط‌عمومی‌ها باید علاوه بر توجه به ابعاد ملی، در عرصه بین‌المللی نیز به شناساندن فرهنگ و هویت ملی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص قدرت نرم و حرکت در راستای تأمین منافع ملی از طریق معرفی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها بپردازند. در دوره کنونی، به دلیل شیفت پارادایمی محتوا و اهمیت بصری‌سازی اطلاعات در دنیای آنلاین، تدوین و به‌اشتراک‌گذاری یک پیام ویدئویی، یک اینفوگرافیک و یک موسیقی برابر با هزاران کلمه کتاب، سخنرانی و جلسات مذاکره رسمی سیاسی و اقتصادی است. ایجاد خوش‌نامی و تصویرسازی مثبت از فرهنگ و هویت ایرانی در ذهن افکار عمومی بین‌المللی، می‌تواند به توسعه و رونق اقتصادی ایران کمک کند؛ زیرا با رفع تحریم‌ها و گشودن مرزها، زیربنای مشارکت در سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در ایران، وجود یک تصویر و تجربه مثبت از جامعه و فرهنگ ایرانی و شکل‌گیری اعتماد اجتماعی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://maonline.ir/?p=5352

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.