12
در گفت‌وگو با معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی مطرح شد:

از ترجمه چالش‌برانگیز یک کلمه تا تضاد منافع رسانه و روابط‌عمومی‌ها

  • کد خبر : 4751
از ترجمه چالش‌برانگیز یک کلمه تا تضاد منافع رسانه و روابط‌عمومی‌ها
فرشاد مهدی‌پور با تاکید بر اینکه باید تفاوت‌های حوزه روابط‌عمومی و رسانه بازنمایی و تعریف شوند، گفت: روابط‌عمومی از جنس رابطه‌ای مودت‌آمیز و مثبت است و کارکرد ابهام‌زدایی و اقناع‌کنندگی دارد و در عین حال رسانه نیز وظایفی دارد. اگر بتوانیم این شناخت را نسبت به کار روابط‌عمومی و رسانه توضیح دهیم نقش‌هایمان را نیز به درستی ایفا خواهیم کرد.

به گزارش ما آنلاین، به نقل از روابط‌عمومی ماهنامه «مدیریت ارتباطات»، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در جلسه‌ای با مدیرمسئول «ماهنامه مدیریت ارتباطات»، ضمن اشاره به شرایط روابط‌عمومی‌ها در ایران و بررسی وضعیت این حوزه بیان کرد: ترجمه و ترکیب واژه «روابط‌عمومی» در فارسی به نظر می‌رسد به درستی موقعیت روابط‌عمومی را نشان نمی‌دهد و ما چالش‌هایی با ترجمه این کلمه داریم. در واقع عرب‌ زبان‌ها از کلمه «علاقات عامه» استفاده می‌کنند و معنای  communicationرا از relation جدا کردند و به این ترتیب ارتباطات را به صورت جداگانه در نظر گرفتند. به این ترتیب ارتباطات در جای خود باقی ماند و روی «علاقات عامه» تمرکز کردند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی درباره این تفاوت‌ توضیح داد: این تفاوت واژگان، نگاه و دغدغه را تغییر می‌دهد و ما به این دلیل که آن را روابط‌عمومی در نظر گرفته و ترجمه کردیم، برداشت‌ها به سمت عمومیت داشتن این حوزه رفته است در صورتیکه روابط‌عمومی از جنس رابطه‌ای است مودت‌آمیز، مثبت، به صورت رفع شبه و اقناع کننده.

او اضافه کرد: روابط‌عمومی سازمان‌ به نوعی خودش را متولی نیمه پر لیوان می‌داند اما رسانه‌ها نیمه خالی لیوان را می‌بیند و نیمه پر لیوان را یا نمی‌بیند یا کمتر به آن توجه می‌کند. این تفاوت به دلیل مبانی و تعاریف بنیادین میان این دو حوزه به وجود آمده است. در کلاس‌های رسانه می‌گویند خبر خوب، خبر بد است و از آن طرف به روابط‌عمومی گفته‌اند کار تو «علاقات» است!

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه با شناخت تفاوت‌های این دو حوزه می‌توان ارتباط درستی بین آنها برقرار کرد، گفت: اگر می‌خواهیم رابطه‌ای بین روابط‌عمومی و رسانه برقرار کنیم باید بدانیم که اینها دو دنیا و وظیفه متفاوت از هم دارند و اگر تضاد منافعی به چشم می‌خورد، از این منظر است. اگر بتوانیم این شناخت را نسبت به کار روابط‌عمومی و رسانه به درستی بازنمایی کرده و توضیح دهیم قطعا نقش‌هایمان را نیز به درستی ایفا خواهیم کرد.

فرشاد مهدی‌پور در پایان صحبت‌های خود مطرح کرد: اگر این بازنمایی به شکل صحیحی صورت بگیرد، در این مسیر اجازه نخواهیم داد باج نیوزها فعالیت و از این محل سو استفاده کنند و از طرف دیگر روابط‌عمومی‌ها هم در راه درست حرکت می‌کنند. در نهایت اگر این اتفاق رخ دهد بخشی از مشکلات هر دو حوزه حل خواهد شد.

در این جلسه امیرعباس تقی‌پور مدیرمسئول «ماهنامه مدیریت ارتباطات» ضمن ارائه گزارشی از انتشار منظم و مستمر این ماهنامه اظهار کرد: ماهنامه «مدیریت ارتباطات» که حدود ۱۲سال از فعالیت آن می‌گذرد و تاکنون بیش از ۱۴۰ شماره از آن منتشر شده، نشریه‌ای تخصصی در حوزه‌های ارتباطات، روابط‌عمومی، رسانه، تبلیغات و جامعه ارتباطی است که ۹۵درصد از محتوای آن تولیدی و ۵درصد از آن ترجمه است.

او اضافه کرد: این ماهنامه با مشارکت اساتید دانشگاه و دانشجویان در تولید محتوا به گنجینه‌ای تبدیل شده و بی‌تردید در آینده‌ای نزدیک به عنوان یک منبع تاریخی برای بررسی تحولات دوره معاصر در حوزه‌های مذکور مورد استفاده پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=4751
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

ثبت دیدگاه