به گزارش ما آنلاین، در این مورد باید به چند موضوع توجه کرد:
۱- در نظر گرفتن مزایای پیامک و پذیرش آن و انطباق آن با قواعد زبان فارسی به جای طرد و رد؛
۲- پذیرش پیامک به عنوان گونهای از گویشهای اجتماعی از رده زبانهای ساختگی؛
۳- پیامک میتواند عامل تقویت و گسترش زبان باشد؛
۴- سابقه آن به تلگراف برمیگردد؛
۵- شبکههایی مثل وایبر، واتسآپ، لاین و استفاده از ابزارهای چت رشد زبان پیامکی را سرعت بخشیده است؛
۶- زبان پیامکهای جوانان گفتمان خاص خود را دارد و ابزار ابراز وجود آنان است؛
۷- پیامک با دو نوع زبان معیار و غیرمعیار (زبان ساخته جوانان) جریان دارد.
ویژگیهای خطی پیامکها
۱- رعایت نکردن رسمالخط فارسی: میدونستم نمیرفتم؛
۲- کاربرد خط لاتین (فینگلیش)؛
۳- انگلیسی نویسی Ur welcome
۴- آمیختن فارسی و انگلیسی: Sa@ (ساعت)، Mer30 (مرسی)
ویژگیهای زبانی پیامکها
۱- کوتاهنویسی: گیرم: نمیتوانم بیایم- فعلاً: خداحافظ
۲- کاربرد اختصارات زبانی: سلام(slm)، ز بزن (زنگ بزن)، بتل (تلفن بزن)
واژههای زبان پیامکی، از ترکیب حروف اول کلمات به دست میآید. مانند:
آنلاین on= online؛
خندیدن با صدای بلند lol= laugh out loudly؛
ایرادی ندارد np= no problem؛
سن/جنسیت/محل زندگی asl= age/ sexuality/ location؛
روش دیگر استفاده از نام حروف و اعداد است که شبیه یک واژه هستند. مانند موارد زیر:
you = U =شما؛
your = UR =برای شما؛
در برخی موارد هم حروف صدادار یک واژه حذف میشود:
tnx = thanks =ممنون؛
BA=بیا؛
در برخی موارد هم از ترکیب چند روش استفاده میشود:
۱- کاربرد کلمات بیگانه: اوکی گلم
۲- جابهجایی ارکان جمله: استاد نمره رو زده تو سایت، داری شماره گروه رو!
۳- کامل نبودن جملهها
۴- شکستهنویسی: نه دیگه تو گفتی بمونیم کتابخونه درس بخونیم منم دیگه نیومدم.
۵- مصدرجعلیسازی: بعداً میزنگم، مخم هنگید بس ک فکریدم.
ویژگیهای بیانی پیامکها
۱- رسمیت دادن به زبان مخفی جوانان: پایی، پایهای: در این کار شرکت میکنی؛
۲- نزول سطح زبان و مهارتهای نگارشی و اثر سوء بر گونههای دیگر زبان؛
۳- بیان احساسات با شکلک به جای جملههای عاطفی؛
۴- بازیهای زبانی: مر۳۰
۵- طنز و شوخطبعی: حالت خوب بید، شلام، باوشه: باشه؛
۶- محاورهنویسی: خیلی ترافیکه صبحی، ندیدی مگه تو؟
۷- تفاوت زبان در پیامکنویسی متناسب با مخاطب.
متن کامل این مقاله را در مدیریت ارتباطات ۷۸ بخوانید.