8

خیز روحانیت به سمت هژمونی مجازی

  • کد خبر : 2425
خیز روحانیت به سمت هژمونی مجازی
در مقدمه پرونده‌ای که در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با عنوان «رسانه در دنیای مردان دین» منتشر شده است، آمده است: «دین نهادی نیازمند و در جست‌وجوی رسانه است؛ ملبغان و داعیه‌داران دین اسلام در هر عصری از ابزارهای ارتباطی غافل نبوده‌اند واز قرن‌ها پیش تا کنون از انواع وسایل ارتباطی از رسانه‌های سنتی گرفته مانند منبر تا رسانه‌های مدرنی مانند وب‌سایت و شبکه‌های ماهواره‌ای برای پیشبرد اهدافشان استفاده کرده‌اند.

به گزارش ما آنلاین، با بهروز شدن مدوام وسایل ارتباطی نوین در دنیای معاصر، متولیان دین نیز در حال پوستاندازی و تطبیق برای استفاده از ابزارهای مدرنتر هستند؛ چه آنکه مراجع و روحانیون که روزگاری دیده تردید و شک به ابزارهای جدید داشتند، امروز صاحب وبسایت هستند و برخی از آنها نیز در گامهایی فراتر صاحب شبکه ماهواره‌ای.درهم تنیدگی نهاد روحانیت با رسانه باعث توجه آنها به مسائل مستحدثه عالم رسانه نیز شده است؛ چه آنکه مراجع و روحانیون درباره شرایط و اصول کار رسانهها نظراتی ابراز داشتهاند و فی‌المثال اخلاق رسانهای یا رسالت مطبوعات بارها مورد تنویر و تأکید آنان قرار گرفته است.»

در نخستین گزارش این پرونده با عنوان «دین در دنیای رسانه» به سیر تاریخی نگاه دینداران به رسانه‌ها پرداخته شده است. در ادامه دیدگاههای صاحبنظران در مورد فعالیتهای رسانهای حوزه‌های علمیه منعکس شده و آیت‌الله محمد یزدی، آیتالله هاشم حسینی بوشهری، آیتالله احمد خاتمی، حجتالاسلام و المسلمین جمشیدی، حجتالاسلام دعایی، مهدی فضائلی و حمید مولانا در خصوص روند استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی در حوزه‌ها نظرات خود را اعلام کردند.

در ادامه گزارشی از وبسایتهای مراجع و سایتهای خبری و اطلاعرسانی دینی به چاپ رسید. پس از آن وبلاگهای پرمخاطب طلاب مورد بررسی قرار گرفت. بررسی عملکرد رادیو معارف موضوع دیگری است که در پرونده «روز اطلاع‌رسانی دینی» ماهنامه مدیریت ارتباطات منعکس شده است. نویسنده این مطلب در گزارش خود آورده است: «از روزی که رادیو به ایران آمد، روحانیون هم رفتهرفته با این ابزار جدید آشنا شدند. در ابتدا گروهی آن را صدای شیطان میدانستند و خرید و نگهداریاش را نشانه بیدینی، اما رفتهرفته رادیو هم به عنوان واقعیتی که میتواند حتی از نگاه دینی و سنتی هم مفید قلمداد شود، پا به عرصه وسایل ارتباطی غیر حرام برای حوزیان گذاشت. «راشد» و «فلسفی» آشناترین صداهایی است که پیش از انقلاب صدایشان از رادیو پخش میشد. در روند پیروزی انقلاب اسلامی هم رادیو از جمله ابزاری بود که روحانیون از آن استفاده میکردند. حجتالاسلام دعایی در رادیو بغداد حاضر میشد و مواضع امام را از این طریق بیان میکرد. پس از انقلاب با توجه به اینکه نگاه غالب روحانیون به واسطه حضور در تغییرات اجتماعی به رادیو تغییر کرده بود، حوزویان به فکر افتادند رادیویی تأسیس کنند که خود سکاندار آن باشند.»

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2425
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه